Tester för konsumenter på nätet

Smarto.se är en jämförelsesida som presenterar guider och tester av konsumentprodukter. Sidan kan därmed exempelvis användas för att hitta recensioner innan ett köp. Här finns allt från tester av trådlösa laddare till luftrenare. Framförallt är det på teknisk utrustning som jämförelser och granskning av tester är lönsamt.

  • Gå till Smarto.se
  • Ange produkt eller guide
    I sökrutan högst upp på sidan kan en sökning ske efter den produktkategori som är av intresse. Det kan exempelvis vara ”tvättmaskin”.
  • Läs testet
    De relevanta testerna presenteras i korthet och genom att klicka på dem visas längre text.
  • Gå till butik
    Vid varje test presenteras butiker och priser för de produkter som fått bäst i test.

Tester på Smarto.se

Alla tester på Smarto.se är uppbyggda på ett liknande sätt. Det gör det enkelt att hitta och förstå var önskad information kan hittas.

Inledning
I inledning presenteras vad det är för slags produkt och vad man generellt bör tänka på i val av modell.

Bästa just nu
Därefter presenteras en tabell med de ”bästa xx just nu”. Detta är utvalda produkter utifrån det test som är genomfört. I tabellen visas även en kortare sammanfattning av de funktioner och detaljer som produkten har. Här finns även länkar till de längre recensionerna längre ner i texten. Därmed går det att snabbt hitta till rätt recension beroende på intresse för en specifik modell.

Presentation av funktioner
Här presenteras produkten generellt. Vilka funktioner finns? Vad skiljer dem åt?

Bäst i test
Till sist presenteras längre recensioner av de produkter som varit med i testet. Här bör tilläggas att det är ett urval av de produkter som finns på marknaden. Det kan därmed finnas tester som utnämner andra produkter till bäst i test inom samma produktkategori.

Om Smarto.se

Smarto.se är en webbplats som ägs och drivs av företaget OOZ Marketing AB. Sidan lanserades 2014 och har sedan dessa vuxit med allt fler presentationer av tester av konsumentprodukter. I deras presentation av sidan anges att de testar mängder av olika produkter årligen och att recensionerna är helt oberoende. Recensenterna får fria händer att säga vad de tycker – även om de måste hålla sig till en specifik mall gällande textens uppbyggnad.

Företaget OOZ Marketing är mer känd för att driva larmkollen.se. En sida som jämför olika hemlarm. Med Smarto.se har de därmed breddat sin verksamhet – men med samma genuina jämförelsepassion.

Nya specialister på digital marknadsföring

Rimarketing är ett företag som är verksamt inom digital marknadsföring. De tillhandahåller en rad olika tjänster inom detta område, såsom e-postmarknadsföring och marketing automations. Men hur kan det då hjälpa ditt företag att ta fram en plan för den digitala marknadsföringen? För den som är i färd med att ta in en ny leverantör är det en rad frågor som skall besvaras. För mer information om vad https://www.rimarketing.se/ kan hjälpa ditt företag med hänvisar vi till dem.

Till att börja med blir allt mer av den moderna marknadsföringen digital. Teknikutvecklingen har gjort det möjligt för företag i alla storlekar att få tillgång till den breda, globala marknaden till ett rimligt pris. Denna möjlighet är alltså inte längre endast tillgänglig för de större företagen. Dessutom är det möjligt att i högre grad anpassa marknadsföringen till varje enskild individ med hjälp av digitala verktyg.

Nedan belyser vi några av fördelarna med digital marknadsföring.

Fördelarna med Rimarketings tjänster

Det finns flera fördelar med digital marknadsföring i jämförelse med traditionell, analog sådan. Den kanske främsta fördelen är att du kan nå en väldigt specifik målgrupp på ett kostnadseffektivt och mätbart sätt. Andra fördelar med att ta hjälp av Rimarketing och deras tjänster är att du kan öka ditt företags varumärkeslojalitet och driva försäljning på nätet.

För att specificera hur detta är möjligt kan vi nämna att fördelarna med digital marknadsföring inkluderar:

  • En global räckvidd
    Med en ganska enkel webbplats kan du hitta nya marknader och verka globalt till en lågt investeringskostnad.
  • Lägre kostnader
    En välplanerad och väl utförd digital marknadsföringskampanj kan nå rätt kunder i rätt ögonblick till en betydligt lägre kostnad än vad som är möjligt med traditionell marknadsföring.
  • Spårbara och mätbara resultat
    Genom att mäta din digitala marknadsföring med diverse verktyg kan du enkelt få reda på hur pass effektiv den är. Du kan bland annat få detaljerad information om hur dina kunder använder företagets webbplats och hur väl de svarar på din marknadsföring.
  • Ökad konverteringsgrad
    När du har en e-handelssajt är dina kunder alltid bara ett fåtal klick ifrån att göra ett köp. När det kommer till andra marknadsföringskanaler behöver de besöka en fysisk butik eller kontakta ditt företag på något annat sätt.

Syfte, mål och upplägg för UGL utbildningar

Ugl utbildningar är populära och ges så gott som året runt, runt om i hela landet. Utbildningarna har sitt ursprung från den amerikanska militären och började användas i Sverige på 70-talet. Givetvis har innehållet uppdaterats en del sedan dess men än idag är det en efterfrågad och välanvänd kurs. Här kan du läsa mer om syfte, mål och upplägg för en ugl utbildning.

Syfte och mål med ugl utbildningar

Ugl kommer som sagt ursprungligen från USA och när det först kom till Sverige var det Försvarsmakten som använde sig av den här typen av utbildningar. Idag är det en av dom mest populära ledarskapsutbildningarna och det är kanske inte så svårt att förstå vad syftet är, med tanke på namnet. UGL står för utveckling av grupp och ledare och det är kort och gott det som är syftet – att deltagarna ska utvecklas i sina chefs, – och ledarroller.

Efter avslutad utbildning har man bland annat få utveckla kunskaper inom:

  • Kommunikation
  • Konflikthantering
  • Sin egen självkännedom
  • Olika typer av ledarskapsstilar

Ugl utbildningar ger en ökad förståelse både kring sin egen ledarroll men man får också en ökad förståelse kring hur personer fungerar och agerar i grupp, och som chef är det såklart viktigt att kunna förstå och läsa av den grupp man leder.

Upplägg under en utbildning i UGL

Ugl utbildningar har ett speciellt upplägg och för att få ut så mycket som möjligt av sitt deltagande bör man se till att kunna släppa både jobb och privatliv under dom dagar man deltar i kursen. Finns det något som tar upp mycket fokus så är det bättre att delta i utbildningen vid ett annat tillfälle.

Ugl utbildningar pågår i regel under 5 dagar och gruppen av deltagare består av 8–12 personer. Det är viktigt att inte känna någon av dessa sedan innan, då även det kan påverka hur man själv agerar. Deltagarna kommer att arbeta både självständigt och i grupp med problemlösning, övningar och diskussioner.

Man bor tillsammans med dom andra deltagarna på en kursgård och stannar där från dag 1 och tills att utbildningen avslutas. Man kan alltså säga att den ges i internatform. Ugl utbildningar leds av två stycken handledare, som har certifierats av Försvarshögskolan och som därmed är godkända att hålla i och leda den här typen av utbildning.

Fönsterbyte med ekonomiska incitament

Dags för ett fönsterbyte i huset? Många tänker att det kan vara ett sätt att spara pengar. Att göra det som ensam åtgärd kan ibland vara lönsamt – men det tar väldigt lång tid och är kanske inte den bästa investeringen att göra. Men det finns lägen då ett fönsterbyte är det ekonomiskt sunda valet att göra.

När du ser på hela husets energiförbrukning

Fönsterbyte som del i en process att förbättra hela husets energiförbrukning kan vara ett klokt val. Investeringen lönar sig snabbare om de tidigare fönstren har dålig isolationsförmåga eller på andra sätt brister i kvalitet. Tillsammans med andra åtgärder, så som att byta värmesystem eller fixa med husets fasad, kan vara perfekta tillfällen för ett fönsterbyte med fokus på energieffektivitet.

När du ska rusta upp

Har du köpt ett renoveringsobjekt? Eller ska du renovera inför en försäljning? Fönstren är en del av husets ansikte utåt, och om ett fönsterbyte ska ske är det klokt att välja fina fönster med god isolationsförmåga. Det gör inte bara huset mer attraktivt ur en estetisk synvinkel – det kan också göra att driftskostnaderna sänks, vilket skulle kunna motivera ett högre försäljningspris. För att driftskostnaderna ska minska så pass mycket att det motiverar en prisökning, krävs kanske fler åtgärder än så. Likväl är nya fönster attraktivt för köpare, oavsett hur det påverkar driftskostnaderna.

När du ska sälja och bor i en bullrig miljö

Det finns ljudrutor och bullerskyddande glas, som kan göra en centralt belägen bostad mer attraktiv som ensam åtgärd. För köpare som vill bo centralt är ljudnivån ofta avgörande – om bullerskyddande glas kan sänka ljudnivåerna med bara ett par decibel, så kan det räcka för att få fler spekulanter på bostaden, och i slutändan kanske ett högre försäljningspris. I ett sådant läge kan det under rätt omständigheter innebära att fönsterbytet lönar sig direkt.

Kort – Då kan ett fönsterbyte löna sig

  • När du ser över husets energiförbrukning. När du ser över hela husets energiförbrukning, kan det vara lämpligt med ett fönsterbyte. Som ensam åtgärd lönar det sig sällan – eller så tar det mycket lång tid innan investeringen betalar tillbaka sig.
  • När du ska rusta upp. Ska du rusta upp inför försäljning? Nu kan vara rätt läge för ett byte.
  • När du ska sälja och ska minska buller. Bara ett par decibel kan göra skillnad för hur attraktiv bostaden upplevs.

Nya framgångsrika rutiner med en interim HR-chef

Nya framgångsrika rutiner med en interim HR-chef

Ofta söker man efter en interim HR-chef eller personalchef för att företaget går igenom någon typ av transformation. Ibland kan det vara att den nuvarande HR -chefen ska i väg på en tidsbestämd tjänstledighet men det kan också vara så att man väljer att ta in en interim HR-chef för att kunna skapa nya tydliga och framgångsrika rutiner för företaget. HR-chefens yttersta roll är de människor som arbetar på företaget. Ibland kan nya perspektiv göra att företaget mår bättre och blir mer effektivt. Här kan en branscherfaren interimchef vara en stor fördel.

Varför man ska använda en interim HR-chef

Det finns flera anledningar att använda sig av en interim HR-chef. Tre vanliga är:

  • Tillfälligt behov (vid till exempel tjänstledighet)
  • Vid stora förändringar på företaget 
  • Sätta effektiva ramar och rutiner för en tjänst

En interim HR-chef har ofta en lång erfarenhet bakom sig av att vara anställd. När de går över till att arbeta som konsulter finns därför ofta en stor kompetens och kunskap om området och de vet ofta vad som fungerar för att företaget ska bli så effektivt som möjligt. Därför kan det ofta vara en god idé att använda sig av en interim HR-chef för att skapa tydliga arbetssätt för hela företaget. Eftersom HR-chefen ansvarar för rekrytering och de anställda är det en person som de flesta på företaget ofta kommer i kontakt med. Här blir det en stor fördel att använda sig av en interim HR-chef för att nå ut med nya rutiner och arbetssätt till så många som möjligt.

Interimbyrån stöttar både företag och konsult

En interimchef anställs ofta genom en interimbyrå som har stor erfarenhet och kompetens att göra denna typ av anställningar. Genom att använda sig av en interimbyrå kan företaget känna en trygghet genom anställningsprocessen och tjänsten eftersom det finns stöd från en erfaren mellanhand. Detta skapar också en trygghet för den interima HR-chefen som har en tydlig plats att vända sig till med frågor och funderingar.

Rekryteringen: en gemensam process

När man använder sig av en interimbyrå får företaget chans att tydligt sätta upp en målbild och en profil för sin nya HR-chef. Rekryteringen tas däremot hand av någon annan, och företagen får tid över till annat. Detta blir en effektiv process där rätt kompetens kan hittas till tjänsten utan att företaget själv behöver involvera sig i rekryteringsprocessen. 

De bästa mobilabonnemangen på marknaden 2021

Att hitta de bästa mobilabonnemangen kan ofta vara krånglig och en tidskrävande resa. Olika hemsidor på internet har dock sammanfattat vilka som är de bästa utifrån faktorer som pris, popularitet och innehåll.

Karma Mobil

  • Poäng: 4.7 av 5.
  • Mobilabonnemang till privatpersoner.
  • 5–100 GB surf inklusive fria samtal/sms.

Karma Mobil är ganska ny aktör på marknaden och har sitt främsta fokus på en mindre målgrupp. Målgruppen består framförallt av personer som har en osäkerhet av det digitala och levererar därför abonnemang och tjänster som ska underlätta för dessa personers vardagsaktiviteter. Karmas mål är att göra internet tillgänglig för alla och även då för dem som inte har stenkoll på hur det fungerar. Därför har operatören utvecklat olika verktyg och tjänster för de med dessa svårigheter. Abonnemangen passar alla oavsett hur mycket surf som används och i samtliga abonnemang är samtalen och sms gratis till ett fast pris varje månad.

Chilimobil mobilabonnemang

  • Poäng: 4.5 av 5.
  • Mobilabonnemang till privatpersoner och företag.
  • 6 GB till fri surf inklusive fria samtal/sms.

Chilimobil startades år 2020 och satsar på enklare abonnemangsformer där det erbjuds en del kostnadsfria tjänster i början av abonnemangsperioden. Företaget har tagit bort bindningstider, uppsägningstider och rörliga prisavtal. Chilimobils motto är att aldrig vara för påträngande mot sina kunder och inte lura dem. De satsar på att vara den tillförlitligaste operatören på marknaden. Det finns olika abonnemang beroende på hur mycket surf som används och företaget erbjuder även att teckna telefonen mot abonnemanget.

Hallon mobilabonnemang

  • Poäng: 4.4/5
  • Mobilabonnemang till privatpersoner och företag.
  • Mellan 4–100 GB inklusive fria samtal/sms.

Hallon som mobiloperatör förespråkar enkelhet. Konceptet är att minska allt krångel som bindningstider, svårtolkade fakturor och rörliga prisavtal. Abonnemanget hos Hallon är alltid till fast pris och går att ändra när som helst kunden vill. Företaget vill hålla det enkelt och prisvärt så att kunderna utan problem kan välja vilket abonnemang som passar. Abonnemangen passar alla oavsett om kunden är barn, vuxen eller pensionär. Surfmängden går att bestämma utifrån vilket behov man har och anpassas efter vilken abonnemang som tecknas. Det går även att byta abonnemanget till ett annat under avtalsperioden.

Stambyte, Hur ofta och varför?

Den största renovering som sker på en fastighet är stambyte. Det är även den renovering som fastighetsägare generellt har minst kunskap om. Här besvaras de vanligaste frågorna så som: Stambyte, hur ofta? Varför måste renoveringen ske? Vad kostar det? Finns alternativ?

Stambyte – Hur ofta?

Som med samtliga renoveringar på fastigheter går det inte att ge ett konkret och tydligt svar på frågan, stambyte hur ofta? Orsaken är att det beror på så många olika faktorer. De stammar som byts ut slits olika mycket och behöver därmed bytas med olika långt intervall. En fabrik kan exempelvis behöva byta stammarna oftare än en mindre villa med enbart två personer som bor i. Ett av de större företagen i Stockholm som utför dessa renoveringar anger i artikeln ”Stambyte – Hur ofta” att fastighetsägaren bör räkna med renovering efter 30 – 60 år. Mer specifikt än så kan de inte ange just eftersom det är så många parametrar som påverkar hur mycket ledningarna slits.

Varför måste renoveringen ske?

Alla ledningar slits med åren, vilket ökar risken för större skador. Blir det en skada på en vattenledning ökar risken betydligt för att vattenskador uppstår. Om det skulle uppstå vattenskador på grund av skador på stammarna kan de bli mycket omfattande. Som med flera andra renoveringar sker alltså stambyte för att inte större skador ska uppstå. En säkerhetsåtgärd då stammarna till slut måste bytas ut.

Vad kostar det?

Vad ett stambyte kostar, per lägenhet, varierar självklart från fall till fall. Det är fastighetsägaren som ska stå för denna kostnad.

  • Hyresrätt – Fastighetsägaren är oftast de som hyr ut bostaden
  • Bostadsrätt – Bostadsrättsföreningen är ägare och ska finansiera renoveringen
  • Villa – Ägaren av villan är helt ansvarig

Många företag som utför denna sorts renoveringar anger att priset hamnar på ca 200 000 – 300 000 kr per lägenhet. Exempel på saker som anses påverka priset är antalet våtrum, antalet lägenheter, antalet våningar och om andra renoveringar även ska utföras.

Finns det alternativ?

Då stambyte är så kostsamt är det vanligt att fastighetsägare söker efter mer kostnadseffektiva alternativ. Ett ”alternativ” är relining. Däremot är det något felaktigt att säga att detta är ett alternativ då relining och stambyte är två olika slags renoveringar som fyller två olika behov. Relining kan däremot utföras på flera olika stammar för att förlänga dess livslängd.

  • Stambyte, hur ofta – Mellan 30 och 60 år
  • Relining, hur ofta – Ca 20 år men tekniken har funnits så kort tid att det inte finns forskning på detta.

ZIGNSEC – en lovande framtid

Företag som arbetar inom den digitala världen verkar ha en lovande framtid framför sig. Med fler och fler arbeten som sköts helt över internet, och med en smartphone i de allra flesta personers händer, så verkar behovet för innovativ digital teknologi inte ta slut på länge. Tack vare detta stora behov investeras mycket i branschen, som gör att utvecklingen går snabbt framåt. Företag såsom det svenska företaget Zignsec baserar sina affärsidéer på denna digitala teknologi, och deras roll i samhället är viktig. Zignsec sysslar nämligen med digitala identitetshandlingar; både skapande av elektroniska ID samt verifiering av personer över internet. Företaget är det största i branschen inom Sverige, och har många stora kunder.

Historien bakom Zignsec

Företaget som idag är ett aktiebolag, nämligen Zignsec AB, grundades för sex år sedan – år 2015. Därmed går det alltså att köpa aktier i företaget. Framtiden för företaget är lovande, särskilt med tanke på dess expansion i Sverige sedan det grundades. Inom investeringar i detta aktiebolag händer en hel del grejer:

  • Pressmeddelanden släpps en gång i månaden på både svenska och engelska, där information ges över vad som hänt i aktiebolaget 
  • Finansiella kvartalsrapporter publiceras var tredje månad 
  • Aktier i enlighet med svensk lagstiftning, där företaget är publikt 
  • Aktieslag om 22 009 967. Köp av en aktie ger per automatik en röst i årsmöten
  • Aktiekapital på 872000 SEK år 2020

Vision 

Enligt Zignsec är målet att med sina tjänster kunna erbjuda en säker digital verifiering av identiteter. Med lång erfarenhet i branschen och med en framgångssaga i bagaget ser framtiden ljus ut. Även om företaget just nu är mest aktivt i Sverige så är visionen att expandera till många andra länder. Faktum är att målet är att skapa ett globalt nätverk som kan användas av lokala företag, så att digital identifiering kan ske var som helst, när som helst. Säkerheten är av högsta prioritet, för att se till att företag kan använda tjänsterna med självsäkerhet. Därför siktar Zignsec på att alltid använda sig av tillförlitliga lokala företag som jobbar med just digital verifiering. Därför är företaget redan på god väg att uppfylla målet om att vara ett globalt nätverk.

Besök Zignsec på https://zignsec.com

Processen att ordna kundtjänst online genom outsourcing

Att ordna online kundtjänst genom outsourcing kan för många vara det bästa tillvägagångssättet. Kanske har man växtvärk, en tillfällig försäljningstopp eller något annat som gör att nuvarande support inte hinner med. I den här texten får du en inblick i hur det är att outsourca onlinesupporten.

Så går det till att outsourca kundtjänst online

Egentligen är det inge större principiella skillnader från traditionell rekrytering. Som alltid gäller att ha en god uppdragsbeskrivning. Till exempel bör följande finnas med:

  • Beskrivning av verksamheten
    Skriv kort om företaget, produkter, varumärket och annat som kan vara relevant.
  • Kompetensen som eftersöks
    Ha med vilka program som används och vad ni anser är viktiga förmågor för att ge support till kunderna.
  • Tider och språk
    Vid outsourcing är det här särskilt viktigt, givetvis. Tala om vilka tider hjälpen behövs och vilka språk kundtjänstagenterna bör kunna.

Hitta rätt företag

Det finns flera företag som hjälper till med outsourcing av online kundtjänst. I den här texten nämns inga företagsnamn, då syftet är att beskriva processen. Det är dock enkelt att hitta dylika företag genom att söka på nätet.

Gör intervjuer

Kundtjänstagenterna kommer fortfarande vara en del av ditt team, och det kan vara på sin plats att göra intervjuer. En agentur bör ha gett dig en kort lista med kandidater som du kan intervjua. I det här avseendet är det precis som en traditionell rekryteringsprocess.

Lär dem rutinerna

Precis som “vanliga” kundtjänst agenter ska de vara ansiktet utåt för ditt varumärke. Se till att de lär sig rutinerna och att de får information om företaget, företagets vision, kunderna och produkterna. I ett inledande skede är det bra att vara tydlig med de förväntningar man har, till exempel vilka timmar de behöver finnas tillgängliga. Ett vanligt tips är att utse en redan anställd att vara stöd för den nya, så att det alltid finns någon att fråga.

Fördelar med att ha kundtjänst online

Att ha kundtjänst online direkt på hemsidan upplevs som tryggt av många kunder. Att få chatta med en riktig människa på andra sidan kan göra mycket gott för förtroendet, givet att supporten sköts på ett bra sätt. Dessutom kan möjligheten att snabbt få svar på frågor öka konverteringen – kanske gör kunden ett köp de inte hade gjort utan snabba svar på frågorna.

Så fungerar personlig assistans

Personlig assistans, från början till slut, hur fungerar det egentligen? Första steget är att ansöka om insatserna och för det krävs att man har grundläggande behov som styrs av lagen. Därefter väljer man vem som ska ansvara för assistansen, samt hur man vill ha det i sin vardag. Nedan kan du läsa mer om hur det fungerar.

Ansöka om personlig assistans

Personlig assistans är en insats man kan få om man har behov av det – det vill säga att man inte klarar av att sköta till exempel sin personliga hygien, av-, och påklädning och andra självklara delar av vardagslivet själv. Har man ett behov på mindre än 20 timmar i veckan så ansöker man om assistans hos den kommun man bor i – men om behovet överstiger 20 timmar i veckan så ansöker man hos försäkringskassan.

För att kunna göra det behövs ett läkarutlåtande kring vilken funktionsnedsättning eller sjukdom man har, samt hur den påverkar det dagliga livet.

Verkställande av insatser

Om man får godkänt på sin ansökan om personlig assistans så är man själv fri att välja vem som ska verkställa den. Det är vanligt att man anlitar ett assistansbolag som hjälper till att anställa personal, lägga scheman, betala ut löner och andra administrativa uppgifter.

Man kan också välja att själv vara arbetsgivare för sina assistenter och då sköter man det mesta på egen hand. För vissa är det en trevlig syssla att ha, om man kanske inte kan ha något vanligt jobb på grund av sin situation. För andra är det bättre att låta ett företag ansvara för assistansen. Förutom assistansföretag och att driva assistansen i egen regi finns även följande alternativ:

  • Kooperativ
  • Kommun

Genomförandeplan

Den som fått rätt till personlig assistans har även rätten att själv utforma den – alltså hur man vill att dagarna ska se ut, och vad det är man vill/behöver ha hjälp med. Många assistansbolag kallar det för genomförande plan – hur assistansen ska genomföras. Det ger en trygghet för en själv men det blir också lättare för assistenterna att veta vilken roll och vilka arbetsuppgifter dom har.

En del brukare gillar sällskapet av sina assistenter och gör det mesta tillsammans med dom, medan andra säger till när hjälp behövs. Det viktiga är att den som har rätt till personlig assistans får en fungerande vardag att känna sig trygg och nöjd med – något som kan vara lättare sagt än gjort.