Processen att ordna kundtjänst online genom outsourcing

Att ordna online kundtjänst genom outsourcing kan för många vara det bästa tillvägagångssättet. Kanske har man växtvärk, en tillfällig försäljningstopp eller något annat som gör att nuvarande support inte hinner med. I den här texten får du en inblick i hur det är att outsourca onlinesupporten.

Så går det till att outsourca kundtjänst online

Egentligen är det inge större principiella skillnader från traditionell rekrytering. Som alltid gäller att ha en god uppdragsbeskrivning. Till exempel bör följande finnas med:

  • Beskrivning av verksamheten
    Skriv kort om företaget, produkter, varumärket och annat som kan vara relevant.
  • Kompetensen som eftersöks
    Ha med vilka program som används och vad ni anser är viktiga förmågor för att ge support till kunderna.
  • Tider och språk
    Vid outsourcing är det här särskilt viktigt, givetvis. Tala om vilka tider hjälpen behövs och vilka språk kundtjänstagenterna bör kunna.

Hitta rätt företag

Det finns flera företag som hjälper till med outsourcing av online kundtjänst. I den här texten nämns inga företagsnamn, då syftet är att beskriva processen. Det är dock enkelt att hitta dylika företag genom att söka på nätet.

Gör intervjuer

Kundtjänstagenterna kommer fortfarande vara en del av ditt team, och det kan vara på sin plats att göra intervjuer. En agentur bör ha gett dig en kort lista med kandidater som du kan intervjua. I det här avseendet är det precis som en traditionell rekryteringsprocess.

Lär dem rutinerna

Precis som “vanliga” kundtjänst agenter ska de vara ansiktet utåt för ditt varumärke. Se till att de lär sig rutinerna och att de får information om företaget, företagets vision, kunderna och produkterna. I ett inledande skede är det bra att vara tydlig med de förväntningar man har, till exempel vilka timmar de behöver finnas tillgängliga. Ett vanligt tips är att utse en redan anställd att vara stöd för den nya, så att det alltid finns någon att fråga.

Fördelar med att ha kundtjänst online

Att ha kundtjänst online direkt på hemsidan upplevs som tryggt av många kunder. Att få chatta med en riktig människa på andra sidan kan göra mycket gott för förtroendet, givet att supporten sköts på ett bra sätt. Dessutom kan möjligheten att snabbt få svar på frågor öka konverteringen – kanske gör kunden ett köp de inte hade gjort utan snabba svar på frågorna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.