Så fungerar gåvokort via Giftcard

Giftcard är en webbutik som säljer gåvokort till privatpersoner och företag. Gåvokort ett värdebevis som innebär att mottagaren kan välja mellan ett flertal olika produkter.

Så fungerar Giftcard

  1. Välj gåvokort
    Giftcard har ett brett utbud av gåvokort. Utbudet nås snabbast via menyn vid ”Köp gåvokort”. Exempel är Newport 359 kr, Supékort 229 kr och Summercard 799 kr. Det finns alltså både i olika prisklasser och olika inriktningar. Generellt erbjuds ett stort utbud med allt från sportartiklar till hygienprodukter. Styrkan med dessa kort är att alla ska kunna hitta något – oavsett ålder eller intresse.
  2. Se utbud på kortet
    Genom att klicka på kortet visas först en kort presentation av det. Vid presentationen finns länen”Se valbart sortiment här”. Genom att följa den länken går det att se vad mottagaren kan välja på för olika produkter.
  3. Med eget tryck?
    Om ett större utbud av gåvokort beställs från Giftcard finns möjligheten att välja eget tryck på dessa. Detta medför en extrakostnad beroende på antal, kort osv. Offert ges via kontakt med företaget.
  4. Välj förgåva/medgåva
    En del gåvokort innefattar en medgåva. Det är en produkt som levereras tillsammans med värdebeviset. Det kan exempelvis vara en handkräm, en exklusiv vinkork eller ett sushi-set. Orsaken att flera företag väljer medgåva + gåvokort är att det upplevs mer personligt med en specifik gåva. Samtidigt är det extremt svårt att hitta något som passar alla och därmed fyller värdekortet en viktig funktion.
  5. Välj leveransalternativ
    Giftcard erbjuder tre olika leveransalternativ. Vid beställning av papperskort kommer dessa att skickas till beställaren varpå de sedan kan ges till anställda, vänner eller liknande. Men det är även möjligt att skicka dem direkt till mottagaren. Det går även att få dem digitalt via E-post eller SMS. Det medför snabbare leverans och enklare distribution av de olika korten.

Giftcard stödjer Tilia

Giftcard är ett av de företag som stödjer föreningen Tilia (Tillsammans gör ungas psykiska hälsa). Föreningen hjälper och stödjer unga (12 – 25 år) via exempelvis information, chat och samtal. Bara via deras chat ges ca 2000 samtal som stödjer de som hör av sig.

Alla kunder som köper via E-shopen får möjlighet att lägga till 5 kr på varje gåvokort som därmed oavkortat går till denna förening. Det går även att köpa kort utan att ge denna extra gåva.

Boka städ i Göteborg och slipp städa själv

Det blir allt vanligare att både privatpersoner och företag köper städ i Göteborg. Detta oavsett vilken eller vilka anledningar man har. Det finns flera fördelar med att anlita ett städföretag och vilka dessa är kommer vi att beskriva mer nedan. Fördelarna som finns med att köpa städ i Göteborg finns oavsett inom vilken bransch ni arbetar eller hur många anställda det finns på företaget.

Fördelarna med att köpa städ i Göteborg

Det finns flera fördelar med att köpa städ i Göteborg istället för att städa på företaget själva. Dessa kan till exempel vara:

  • Sparar tid som ni istället behövt lägga på att städa istället för att arbeta med det ni är bäst på.
  • Ger ett trevligt och inbjudande första intryck till kunder och besökare.
  • Bättre arbetsmiljö för medarbetarna när det är rent och dammfritt omkring dem.
  • Personalen som erbjuder städ i Göteborg är utbildade, kunniga och professionella och använder därmed korrekta och effektiva metoder i sitt arbete.
  • Ni slipper ha tillgång till olika maskiner för till exempel golvvård och annan städutrustning och medel.
  • Ni får en garanti att städningen utförs så att ni blir nöjda.

Göteborgs städföretag erbjuder ett brett urval av tjänster

Ett städföretag som tillhandahållet städ i Göteborg kan också ofta erbjuda mer än en “vanlig” städservice. Det kan till exempel handla om att de kan ta hand om er utemiljö, utföra uppgifter inom vaktmästeri eller erbjuder kaffe- eller fruktservice.

De olika tjänsterna som städbolaget kan erbjuda er är upp till er. Vill ni ha olika tjänster på en mer regelbunden basis eller mer sällan? Vilka tjänster vill ni ha – ska det vara städservice eller andra tilläggstjänster? Ska städningen ske under kontorstid eller när personalen inte är där? Detta är helt upp till er och vad som passar just er bäst. Vissa tjänster kanske ni vill ha mer regelbundet medan andra tjänster lämpar sig med lite längre mellanrum.

För att ni ska vara trygga med att städningen ska bli så bra som möjligt och att företaget är seriöst, bör ni säkerställa att det är auktoriserat av branschorganisationen. Dessutom bör de ha en fullgod kvalitets- och miljöpolicy samt ha ett kvalitets- och miljöledningssystem enligt ISO.

Skaffa billig elektronik på nätet

Idag köps allt fler elektronikprodukter på nätet, då man oftast kan hitta större utbud och mer fördelaktiga priser online än i traditionella butiker. Utbudet av produkter på nätet har blivit allt större under senare år, lagarna gällande näthandel har skärpts och professionalismen har ökat bland onlinebutikerna. I takt med detta har svenskarna mer och mer börjat köpa billig elektronik på nätet.

Vad innebär det att köpa elektronik på nätet – regelverk och köpskydd

Så länge man handlar från ett EU land finns ett reglerat konsumentskydd som bland annat ger 7 dagars ångerrätt. Svenska nätbutiker omfattas även av distansköplagen, vilket innebär att man har 14 dagars ångerrätt. Några tips om saker att tänka på är till exempel:

  • Handla om möjligt hos stora, kända nätbutiker.
  • Kontrollera priset hos flera butiker innan man handlar.
  • Titta efter emblemet Trygg E-handel, vilket innebär att VDn för butiken måste skriftligt intyga att butiken lever upp till vissa specifika krav.

Fördelar med att köpa billig hemelektronik på nätet

Att köpa elektronik på nätet kan alltså ge större urval och bättre priser. Att dessutom köpa begagnat på nätet är bra för både plånboken och för miljön. När det gäller begagnad elektronik kan man spara många slantar utan att nödvändigtvis offra kvalitet. Numera finns många alternativ för att köpa begagnad och billig elektronik på nätet, dels direkt från privatpersoner, och dels från professionella återförsäljare som certifierar varorna.

Begagnat är dessutom ett bra miljöval, då man förlänger livet på varorna och på så vis hjälper till att minska nyproduktion och elektronikavfall.

Vad man bör tänka på vid näthandel

När man köper begagnat direkt från privatpersoner är det vissa aspekter som är bra att tänka på och planera för i förhand. Andrahandspriset påverkas och blir ofta lägre när nya modeller lanseras. Då är det många som vill köpa det nya och därför sälja sina gamla elektronikvaror. Utbudet blir då större och priserna lite lägre. I andrahandsmarknaden finns många bedragare som försöker lura folk på pengar. Några tips på åtgärder när man handlar begagnat på nätet:

  • Betala inte i förskott, då kan du i värsta fall betala för något du aldrig får.
  • Träffa helst personen utomhus för överlämning och betalning.
  • Använd säkra betaltjänster med mellanhand om det inte går att mötas, då ingår ofta skydd för både försäljare och köpare.
  • Be om originalkvitto och skriv helst på ett köpekontrakt.
  • Anmäl oseriösa personer.

Få besökare att stanna längre med god webbutveckling

Den som har en hemsida vill ofta att besökarna ska stanna så länge som möjligt. Med god webbutveckling kan man se till att så att besökarna får en god upplevelse och att hemsidan bättre kan fylla sitt syfte.

Så vad är det egentligen man kan göra med sin webbutveckling för att besökarna ska stanna längre? Vad som är relevant för dig att göra beror givetvis på vad som redan finns där. En webbyrå kan hjälpa dig att analysera trafiken och hemsidan för att ta fram förslag på relevanta åtgärder. I den här texten talar vi om generella faktorer som kan påverka hur god användarupplevelsen blir.

Teknisk webbutveckling – Sidans laddtid och serverns svarstid

Det är framförallt två saker som påverkar tiden det tar att komma in och se materialet på en sida.

  • Sidans laddtid
  • Serverns svarstid

Vad gäller laddtiden är en enkel ”tidssparande” åtgärd för många att komprimera bilderna. Det här gäller kanske speciellt de mer modernt utformade hemsidorna, där det är vanligt med stora bilder. Visst vill man helst inte kompromissa med bildkvalitet – men det är en kompromiss som de flesta inom webbutveckling måste göra. Exempel på andra åtgärder är lazy loading och cache.

Svarstiden från servern handlar precis om just det – hur lång tid det tar för servern att svara på besökarens begäran. Har man ett billigt webbhotell, som kanske inte har de snabbaste servrarna, finns en risk att det här tar flera sekunder. En lösning på det skulle kunna vara att använda ett CDN (Content Delivery Network). Det finns prisvärda (till och med gratis) lösningar på detta som är relativt enkla att implementera – i synnerhet för den med goda kunskaper inom webbutveckling.

Vad leder besökarna in på hemsidan?

Säg att du får lejonparten av din trafik från ett givet sökord på Google. Har du dålig ”dwell-time” på sidan är det en bra idé att analysera hur väl du möter förväntningarna på det som användaren söker efter.

Ponera att du har en meta-title som säger ”pennor bäst i test 2021” – men bara har ett test från 2020 kvar på hemsidan. Sannolikt kommer användaren att gå tillbaka till sökresultaten ganska snabbt. Det här har förvisso inte så mycket med er tekniska webbutveckling att göra – men är definitivt något som de flesta webbyråer skulle kunna hjälpa till med.

Några branscher som gynnas av id verifiering

Det finns en mängd olika verksamheter som behöver utföra id verifiering för att säkerställa sina kunders identitet. Förs att det ska ske på bästa sätt kan man använda sig av automatiserad id verifiering. Id verifiering minskar risken för bedrägeri och gör att kund och företag upprätthåller en professionell och god relation. Inom följande branscher är det extra viktigt att kunna säkerställa identiteten hos sina kunder:

  • Bank och finans
  • Bilförsäljning och biluthyrning
  • Återförsäljning
  • Leverans- och logistiktjänster
  • Hotell
  • HR
  • Telefonoperatörer

Bank och finans

Banker behöver ofta oroa sig för bedrägeri och penningtvätt och därför är det extra viktigt att kunna säkerställa kundens identitet. Det finns också flertalet olika aktörer inom finanssektorn som har samma bekymmer. Därför gynnas dessa företag av en smidig id verifiering som samtidigt kan lagra information om kunderna inför framtiden.

Bilförsäljning och biluthyrning

Företag som handlar med och hyr ut bilar förfogar över värdefulla fordon. För att kunna säkerställa att personen som kliver in på butiken med ett körkort är rätt person och har en giltig id-handling behövs en bra id verifiering. Det system som Id verifieringen använder kan dessutom överföras för att fungera tillsammans med företagets redan befintliga datorsystem.

Återförsäljning

Detaljhandeln tillåter ofta sina kunder handla genom faktura. För att detta ska fungera smidigt är automatiserad id verifiering ett bra verktyg. Genom att ta bort de risker som finns med manuell inmatning går köp igenom snabbare och tjänsten upplevs mer professionell för kunden.

Övriga branscher

Även om det finns en mängd branscher utöver de tidigare nämnda som skulle tjäna på att ha ett bra system för id verifiering så är det avgörande för verksamhet och kundinteraktion för vissa typer av företag. För de som arbetar med leverans- och logistiktjänster, hotell, HR och telefonoperatörer är kundinteraktionen ständigt närvarande och av stor betydelse samtidigt som säkerheten är en mycket viktig del. Att snabbt kunna skanna kundens ID-handling och på så vis kunna lagra, verifiera och automatiskt föra in informationen direkt i systemet gör att den dagliga verksamheten ska flyta på mycket smidigt. På så vis får företag tid över till att fokusera på annat och kan samtidigt garantera säkerheten för sig själva och kunden.

Tester för konsumenter på nätet

Smarto.se är en jämförelsesida som presenterar guider och tester av konsumentprodukter. Sidan kan därmed exempelvis användas för att hitta recensioner innan ett köp. Här finns allt från tester av trådlösa laddare till luftrenare. Framförallt är det på teknisk utrustning som jämförelser och granskning av tester är lönsamt.

  • Gå till Smarto.se
  • Ange produkt eller guide
    I sökrutan högst upp på sidan kan en sökning ske efter den produktkategori som är av intresse. Det kan exempelvis vara ”tvättmaskin”.
  • Läs testet
    De relevanta testerna presenteras i korthet och genom att klicka på dem visas längre text.
  • Gå till butik
    Vid varje test presenteras butiker och priser för de produkter som fått bäst i test.

Tester på Smarto.se

Alla tester på Smarto.se är uppbyggda på ett liknande sätt. Det gör det enkelt att hitta och förstå var önskad information kan hittas.

Inledning
I inledning presenteras vad det är för slags produkt och vad man generellt bör tänka på i val av modell.

Bästa just nu
Därefter presenteras en tabell med de ”bästa xx just nu”. Detta är utvalda produkter utifrån det test som är genomfört. I tabellen visas även en kortare sammanfattning av de funktioner och detaljer som produkten har. Här finns även länkar till de längre recensionerna längre ner i texten. Därmed går det att snabbt hitta till rätt recension beroende på intresse för en specifik modell.

Presentation av funktioner
Här presenteras produkten generellt. Vilka funktioner finns? Vad skiljer dem åt?

Bäst i test
Till sist presenteras längre recensioner av de produkter som varit med i testet. Här bör tilläggas att det är ett urval av de produkter som finns på marknaden. Det kan därmed finnas tester som utnämner andra produkter till bäst i test inom samma produktkategori.

Om Smarto.se

Smarto.se är en webbplats som ägs och drivs av företaget OOZ Marketing AB. Sidan lanserades 2014 och har sedan dessa vuxit med allt fler presentationer av tester av konsumentprodukter. I deras presentation av sidan anges att de testar mängder av olika produkter årligen och att recensionerna är helt oberoende. Recensenterna får fria händer att säga vad de tycker – även om de måste hålla sig till en specifik mall gällande textens uppbyggnad.

Företaget OOZ Marketing är mer känd för att driva larmkollen.se. En sida som jämför olika hemlarm. Med Smarto.se har de därmed breddat sin verksamhet – men med samma genuina jämförelsepassion.

Nya specialister på digital marknadsföring

Reynolds International Marketing är ett företag som är verksamt inom digital marknadsföring. De tillhandahåller en rad olika tjänster inom detta område, såsom e-postmarknadsföring och marketing automations. Men hur kan det då hjälpa ditt företag att ta fram en plan för den digitala marknadsföringen?

Till att börja med blir allt mer av den moderna marknadsföringen digital. Teknikutvecklingen har gjort det möjligt för företag i alla storlekar att få tillgång till den breda, globala marknaden till ett rimligt pris. Denna möjlighet är alltså inte längre endast tillgänglig för de större företagen. Dessutom är det möjligt att i högre grad anpassa marknadsföringen till varje enskild individ med hjälp av digitala verktyg.

Nedan belyser vi några av fördelarna med digital marknadsföring. För mer information om vad reynoldsInternationalmarketing.se kan hjälpa ditt företag med hänvisar vi till dem.

Fördelarna med Reynolds International Marketings tjänster

Det finns flera fördelar med digital marknadsföring i jämförelse med traditionell, analog sådan. Den kanske främsta fördelen är att du kan nå en väldigt specifik målgrupp på ett kostnadseffektivt och mätbart sätt. Andra fördelar med att ta hjälp av Reynolds International Marketing och deras tjänster är att du kan öka ditt företags varumärkeslojalitet och driva försäljning på nätet.

För att specificera hur detta är möjligt kan vi nämna att fördelarna med digital marknadsföring inkluderar:

  • En global räckvidd
    Med en ganska enkel webbplats kan du hitta nya marknader och verka globalt till en lågt investeringskostnad.
  • Lägre kostnader
    En välplanerad och väl utförd digital marknadsföringskampanj kan nå rätt kunder i rätt ögonblick till en betydligt lägre kostnad än vad som är möjligt med traditionell marknadsföring.
  • Spårbara och mätbara resultat
    Genom att mäta din digitala marknadsföring med diverse verktyg kan du enkelt få reda på hur pass effektiv den är. Du kan bland annat få detaljerad information om hur dina kunder använder företagets webbplats och hur väl de svarar på din marknadsföring.
  • Ökad konverteringsgrad
    När du har en e-handelssajt är dina kunder alltid bara ett fåtal klick ifrån att göra ett köp. När det kommer till andra marknadsföringskanaler behöver de besöka en fysisk butik eller kontakta ditt företag på något annat sätt.

Syfte, mål och upplägg för UGL utbildningar

Ugl utbildningar är populära och ges så gott som året runt, runt om i hela landet. Utbildningarna har sitt ursprung från den amerikanska militären och började användas i Sverige på 70-talet. Givetvis har innehållet uppdaterats en del sedan dess men än idag är det en efterfrågad och välanvänd kurs. Här kan du läsa mer om syfte, mål och upplägg för en ugl utbildning.

Syfte och mål med ugl utbildningar

Ugl kommer som sagt ursprungligen från USA och när det först kom till Sverige var det Försvarsmakten som använde sig av den här typen av utbildningar. Idag är det en av dom mest populära ledarskapsutbildningarna och det är kanske inte så svårt att förstå vad syftet är, med tanke på namnet. UGL står för utveckling av grupp och ledare och det är kort och gott det som är syftet – att deltagarna ska utvecklas i sina chefs, – och ledarroller.

Efter avslutad utbildning har man bland annat få utveckla kunskaper inom:

  • Kommunikation
  • Konflikthantering
  • Sin egen självkännedom
  • Olika typer av ledarskapsstilar

Ugl utbildningar ger en ökad förståelse både kring sin egen ledarroll men man får också en ökad förståelse kring hur personer fungerar och agerar i grupp, och som chef är det såklart viktigt att kunna förstå och läsa av den grupp man leder.

Upplägg under en utbildning i UGL

Ugl utbildningar har ett speciellt upplägg och för att få ut så mycket som möjligt av sitt deltagande bör man se till att kunna släppa både jobb och privatliv under dom dagar man deltar i kursen. Finns det något som tar upp mycket fokus så är det bättre att delta i utbildningen vid ett annat tillfälle.

Ugl utbildningar pågår i regel under 5 dagar och gruppen av deltagare består av 8–12 personer. Det är viktigt att inte känna någon av dessa sedan innan, då även det kan påverka hur man själv agerar. Deltagarna kommer att arbeta både självständigt och i grupp med problemlösning, övningar och diskussioner.

Man bor tillsammans med dom andra deltagarna på en kursgård och stannar där från dag 1 och tills att utbildningen avslutas. Man kan alltså säga att den ges i internatform. Ugl utbildningar leds av två stycken handledare, som har certifierats av Försvarshögskolan och som därmed är godkända att hålla i och leda den här typen av utbildning.

Fönsterbyte med ekonomiska incitament

Dags för ett fönsterbyte i huset? Många tänker att det kan vara ett sätt att spara pengar. Att göra det som ensam åtgärd kan ibland vara lönsamt – men det tar väldigt lång tid och är kanske inte den bästa investeringen att göra. Men det finns lägen då ett fönsterbyte är det ekonomiskt sunda valet att göra.

När du ser på hela husets energiförbrukning

Fönsterbyte som del i en process att förbättra hela husets energiförbrukning kan vara ett klokt val. Investeringen lönar sig snabbare om de tidigare fönstren har dålig isolationsförmåga eller på andra sätt brister i kvalitet. Tillsammans med andra åtgärder, så som att byta värmesystem eller fixa med husets fasad, kan vara perfekta tillfällen för ett fönsterbyte med fokus på energieffektivitet.

När du ska rusta upp

Har du köpt ett renoveringsobjekt? Eller ska du renovera inför en försäljning? Fönstren är en del av husets ansikte utåt, och om ett fönsterbyte ska ske är det klokt att välja fina fönster med god isolationsförmåga. Det gör inte bara huset mer attraktivt ur en estetisk synvinkel – det kan också göra att driftskostnaderna sänks, vilket skulle kunna motivera ett högre försäljningspris. För att driftskostnaderna ska minska så pass mycket att det motiverar en prisökning, krävs kanske fler åtgärder än så. Likväl är nya fönster attraktivt för köpare, oavsett hur det påverkar driftskostnaderna.

När du ska sälja och bor i en bullrig miljö

Det finns ljudrutor och bullerskyddande glas, som kan göra en centralt belägen bostad mer attraktiv som ensam åtgärd. För köpare som vill bo centralt är ljudnivån ofta avgörande – om bullerskyddande glas kan sänka ljudnivåerna med bara ett par decibel, så kan det räcka för att få fler spekulanter på bostaden, och i slutändan kanske ett högre försäljningspris. I ett sådant läge kan det under rätt omständigheter innebära att fönsterbytet lönar sig direkt.

Kort – Då kan ett fönsterbyte löna sig

  • När du ser över husets energiförbrukning. När du ser över hela husets energiförbrukning, kan det vara lämpligt med ett fönsterbyte. Som ensam åtgärd lönar det sig sällan – eller så tar det mycket lång tid innan investeringen betalar tillbaka sig.
  • När du ska rusta upp. Ska du rusta upp inför försäljning? Nu kan vara rätt läge för ett byte.
  • När du ska sälja och ska minska buller. Bara ett par decibel kan göra skillnad för hur attraktiv bostaden upplevs.

Nya framgångsrika rutiner med en interim HR-chef

Nya framgångsrika rutiner med en interim HR-chef

Ofta söker man efter en interim HR-chef eller personalchef för att företaget går igenom någon typ av transformation. Ibland kan det vara att den nuvarande HR -chefen ska i väg på en tidsbestämd tjänstledighet men det kan också vara så att man väljer att ta in en interim HR-chef för att kunna skapa nya tydliga och framgångsrika rutiner för företaget. HR-chefens yttersta roll är de människor som arbetar på företaget. Ibland kan nya perspektiv göra att företaget mår bättre och blir mer effektivt. Här kan en branscherfaren interimchef vara en stor fördel.

Varför man ska använda en interim HR-chef

Det finns flera anledningar att använda sig av en interim HR-chef. Tre vanliga är:

  • Tillfälligt behov (vid till exempel tjänstledighet)
  • Vid stora förändringar på företaget 
  • Sätta effektiva ramar och rutiner för en tjänst

En interim HR-chef har ofta en lång erfarenhet bakom sig av att vara anställd. När de går över till att arbeta som konsulter finns därför ofta en stor kompetens och kunskap om området och de vet ofta vad som fungerar för att företaget ska bli så effektivt som möjligt. Därför kan det ofta vara en god idé att använda sig av en interim HR-chef för att skapa tydliga arbetssätt för hela företaget. Eftersom HR-chefen ansvarar för rekrytering och de anställda är det en person som de flesta på företaget ofta kommer i kontakt med. Här blir det en stor fördel att använda sig av en interim HR-chef för att nå ut med nya rutiner och arbetssätt till så många som möjligt.

Interimbyrån stöttar både företag och konsult

En interimchef anställs ofta genom en interimbyrå som har stor erfarenhet och kompetens att göra denna typ av anställningar. Genom att använda sig av en interimbyrå kan företaget känna en trygghet genom anställningsprocessen och tjänsten eftersom det finns stöd från en erfaren mellanhand. Detta skapar också en trygghet för den interima HR-chefen som har en tydlig plats att vända sig till med frågor och funderingar.

Rekryteringen: en gemensam process

När man använder sig av en interimbyrå får företaget chans att tydligt sätta upp en målbild och en profil för sin nya HR-chef. Rekryteringen tas däremot hand av någon annan, och företagen får tid över till annat. Detta blir en effektiv process där rätt kompetens kan hittas till tjänsten utan att företaget själv behöver involvera sig i rekryteringsprocessen.