Processen att ordna kundtjänst online genom outsourcing

Att ordna online kundtjänst genom outsourcing kan för många vara det bästa tillvägagångssättet. Kanske har man växtvärk, en tillfällig försäljningstopp eller något annat som gör att nuvarande support inte hinner med. I den här texten får du en inblick i hur det är att outsourca onlinesupporten.

Så går det till att outsourca kundtjänst online

Egentligen är det inge större principiella skillnader från traditionell rekrytering. Som alltid gäller att ha en god uppdragsbeskrivning. Till exempel bör följande finnas med:

  • Beskrivning av verksamheten
    Skriv kort om företaget, produkter, varumärket och annat som kan vara relevant.
  • Kompetensen som eftersöks
    Ha med vilka program som används och vad ni anser är viktiga förmågor för att ge support till kunderna.
  • Tider och språk
    Vid outsourcing är det här särskilt viktigt, givetvis. Tala om vilka tider hjälpen behövs och vilka språk kundtjänstagenterna bör kunna.

Hitta rätt företag

Det finns flera företag som hjälper till med outsourcing av online kundtjänst. I den här texten nämns inga företagsnamn, då syftet är att beskriva processen. Det är dock enkelt att hitta dylika företag genom att söka på nätet.

Gör intervjuer

Kundtjänstagenterna kommer fortfarande vara en del av ditt team, och det kan vara på sin plats att göra intervjuer. En agentur bör ha gett dig en kort lista med kandidater som du kan intervjua. I det här avseendet är det precis som en traditionell rekryteringsprocess.

Lär dem rutinerna

Precis som “vanliga” kundtjänst agenter ska de vara ansiktet utåt för ditt varumärke. Se till att de lär sig rutinerna och att de får information om företaget, företagets vision, kunderna och produkterna. I ett inledande skede är det bra att vara tydlig med de förväntningar man har, till exempel vilka timmar de behöver finnas tillgängliga. Ett vanligt tips är att utse en redan anställd att vara stöd för den nya, så att det alltid finns någon att fråga.

Fördelar med att ha kundtjänst online

Att ha kundtjänst online direkt på hemsidan upplevs som tryggt av många kunder. Att få chatta med en riktig människa på andra sidan kan göra mycket gott för förtroendet, givet att supporten sköts på ett bra sätt. Dessutom kan möjligheten att snabbt få svar på frågor öka konverteringen – kanske gör kunden ett köp de inte hade gjort utan snabba svar på frågorna.

Så fungerar personlig assistans

Personlig assistans, från början till slut, hur fungerar det egentligen? Första steget är att ansöka om insatserna och för det krävs att man har grundläggande behov som styrs av lagen. Därefter väljer man vem som ska ansvara för assistansen, samt hur man vill ha det i sin vardag. Nedan kan du läsa mer om hur det fungerar.

Ansöka om personlig assistans

Personlig assistans är en insats man kan få om man har behov av det – det vill säga att man inte klarar av att sköta till exempel sin personliga hygien, av-, och påklädning och andra självklara delar av vardagslivet själv. Har man ett behov på mindre än 20 timmar i veckan så ansöker man om assistans hos den kommun man bor i – men om behovet överstiger 20 timmar i veckan så ansöker man hos försäkringskassan.

För att kunna göra det behövs ett läkarutlåtande kring vilken funktionsnedsättning eller sjukdom man har, samt hur den påverkar det dagliga livet.

Verkställande av insatser

Om man får godkänt på sin ansökan om personlig assistans så är man själv fri att välja vem som ska verkställa den. Det är vanligt att man anlitar ett assistansbolag som hjälper till att anställa personal, lägga scheman, betala ut löner och andra administrativa uppgifter.

Man kan också välja att själv vara arbetsgivare för sina assistenter och då sköter man det mesta på egen hand. För vissa är det en trevlig syssla att ha, om man kanske inte kan ha något vanligt jobb på grund av sin situation. För andra är det bättre att låta ett företag ansvara för assistansen. Förutom assistansföretag och att driva assistansen i egen regi finns även följande alternativ:

  • Kooperativ
  • Kommun

Genomförandeplan

Den som fått rätt till personlig assistans har även rätten att själv utforma den – alltså hur man vill att dagarna ska se ut, och vad det är man vill/behöver ha hjälp med. Många assistansbolag kallar det för genomförande plan – hur assistansen ska genomföras. Det ger en trygghet för en själv men det blir också lättare för assistenterna att veta vilken roll och vilka arbetsuppgifter dom har.

En del brukare gillar sällskapet av sina assistenter och gör det mesta tillsammans med dom, medan andra säger till när hjälp behövs. Det viktiga är att den som har rätt till personlig assistans får en fungerande vardag att känna sig trygg och nöjd med – något som kan vara lättare sagt än gjort.

Jämför hundförsäkring – smarta tips och råd

Det är vanligare än man kan tro, att en hund skadar sig eller blir allvarligt sjuk. I många fall behövs veterinärvård – något som definitivt inte att gratis och för att inte bli ekonomiskt dränerad om hunden skulle bli sjuk eller göra sig illa är det viktigt att man har en försäkring. Nedan kan du läsa mer om vad man ska tänka på när man jämför hundförsäkring samt några andra bra tips och råd.

Jämför hundförsäkring på nätet

På nätet kan man hitta mängder av jämförelsesidor som riktat in sig på olika typer av tjänster och produkter. Det finns åtminstone en sådan som jämför just inom området hundförsäkring och här kan man enkelt skapa sig en bra bild när det kommer till priser, villkor och annat som är viktigt att ha koll på.

Man kan givetvis även själv klicka runt på dom olika försäkringsbolagens hemsidor för att samla information

Andra sätt att jämföra hundförsäkring

Även om det finns jämförelsesidor som jämför hundförsäkring efter hundförsäkring så blir det en del jobb att läsa igenom all text och info som kan vara viktig. Det finns två andra smarta sätt att ta reda på mer information och det är att ta del av andras erfarenheter.

  • Fråga vänner och bekanta med hund – Säkert har du någon i din närhet som har en hund – och har dom haft nytta av sin försäkring är det ett extra plus. Fråga runt bland vänner och bekanta som är hundägare och ställ så många frågor som möjligt. Vilket bolag dom har, hur mycket dom betalar, om dom har koll på vad som ingår. Jämför hundförsäkring utifrån denna fakta.Samt om dom någon gång har behövt utnyttja försäkringen, som nämndes ovan. På så vis kan man få bra info kring om försäkringen varit bra eller dålig när det väl behövdes, vilket ju är det viktigaste!
  • Fråga uppfödaren – Har du köpt hunden via en uppfödare, eller en kennel, så har denne troligen god kunskap både om rasen och vilken försäkring som kan vara bra. Kanske har denne själv lagt ner ett stort jobb för att jämföra hundförsäkring till sin eller sina egna vovvar eftersom det kan vara extra viktigt att ha en bra sådan när man pysslar med avel. Fråga om tips, råd och erfarenheter. Rekommendationer från andra, som dessutom har samma ras, kan ofta leda till bra val. Ofta är det viktigare än att man jämför hundförsäkring enbart gällande vad försäkringsbolagen anger på deras hemsidor.

Vanliga frågor om stambyte i lägenhet

Ett stambyte i lägenhet kan verka besvärligt och till viss del är det också det. Inför ett stundade stambyte väcks ofta många frågor hos dom boende i fastigheten, så som om man kommer kunna bo kvar och hur långt tid det kommer att ta. Nedan besvaras några vanliga frågor som ofta ställs i samband med stambyte i lägenhet.

Kan man bo kvar under ett stambyte i lägenhet?

I dom flesta fall kan bo man kvar i sin lägenhet under tiden som stambytet genomförs men ofta rekommenderas man inte att göra det. Finns till exempel möjlighet att bo hos en vän eller släkting kan det vara att föredra.

Den som väljer att bo kvar får dock räkna med att det blir obekvämt under en tid, med både damm, oväsen och hantverkare som kommer vistas i boendet. Ha även i åtanke att vatten och avlopp kommer att vara avstängda under en period.

Hur lång tid tar ett stambyte?

Exakt hur lång tid det tar att genomföra ett stambyte i lägenhet är svårt att säga. Varje byte är unikt men generellt får man räkna med att det kommer ta uppemot 10 veckor totalt, med rivning av tätskikt, själva stambytet samt uppbyggnad och återställning av badrum/kök och eventuellt andra utrymmen. Man kan dock påverkas av oväsen och annat under stambytet i hela fastigheten, som i sin tur troligen kommer ta flera månader.

Behöver man själv förbereda på något sätt innan stambytet sätter igång?

Det kan vara bra att röja undan innan stambytet påbörjas, eftersom det kan bli rörigt och dammigt i lägenheten under tiden. Se till att ha så fritt som möjligt där du vet att hantverkarna behöver vistas och röra sig och förvara sådant du är rädd om någon annanstans.

Behöver man betala något själv vid stambyte i lägenhet?

Själva arbetet betalar man inte för ur egen plånbok, utan det är föreningen eller fastighetsägaren som står för kostnaderna. Om man däremot vill göra egna val vad gäller inredning vid återställningen behöver man bekosta sådant själv.

Några exempel på när man kan behöva skjuta till pengar ur egen ficka:

  • Man vill ha ett annat kakel/matta
  • Man vill ha annan inredning, ex speglar eller kommoder
  • Man vill ha en duschkabin istället för badkar

Föreningen eller fastighetsägaren erbjuder generellt ett standardutförande vid återställningen. Kort och gott kan man säga att allt utöver det får man betala för själv.

Medieträning och föreläsningar

Media är något som de flesta känner till – en viktig del av samhället idag, kanske alldeles särskilt viktigt för företag. Genom media bygger företaget kännedom och attityder i offentligheten. Som företag måste man därför ställa frågan hur viktigt det är att vara förberedd för medias intervjuer och frågor, och om medieträning är en viktig investering i verksamheten eller ej. Vad innebär detta för företag? Hur kan media lyfta eller sänka företaget? Eftersom svaren på dessa frågor inte är alldeles självklara är det högst relevant att investera i medieträning. Träningen innebär framförallt att förstå sig på hur man uttrycker sig klart, intressant och kortfattat. Det ger ett mervärde för alla involverade, och med rätt medieteknik ges företag nya möjligheter. Dessutom är medieträning otroligt roligt.

Poängen med medieträning

Medieträning är alltså viktigt framförallt då media dominerar marknaden, och i ett företag bör media därför vara av hög prioritet. Företag måste vara medvetna om hur de presenteras i media, eftersom det kommer ha stor inverkan på deras varumärke. Med andra ord är det alldeles avgörande för hur bra eller dåligt det går för olika företag. Medieträning ger den kunskap och de verktyg som krävs för att lyckas med att framställa företaget på ett bra sätt. Att vara med i media och intervjuer är återkommande för de flesta företag, så att utbilda de anställda inom detta bör ses som en investering. Fördelarna med medieträning är alltså:

  • Ökad medvetenhet om företagets presentation i media
  • Verktyg att nå ut med budskap
  • Förståelse för hur man bör bete sig i intervjuer

Medieträning av Pelle Thörnberg

Som nämnt är det viktigt att ha de verktyg som krävs för att göra bra ifrån sig vid kontakt med journalister, reportrar eller andra som alla är en del av media. I medieträning av Pelle Thörnberg lärs detta ut. Genom olika övningar lär sig deltagarna hur de ska bete sig i intervjuer, samt hur de bör framställa sig i medier. Efter utbildningen ska deltagarna uppleva att de inte längre är i underläge inför ett möte med journalist, eftersom att de nu är förberedda. Dessutom lär sig deltagarna hitta svar på de frågor som hur de vill att företaget ska bli sett och vad deras mål är. På detta sätt kan deltagarna nå ut med sitt budskap på ett bättre sätt, och se till att sticka ut i jämförelse med andra i medievärlden.

Vad kostar Barnpassning i Stockholm?

Att jobba som barnpassare kan vara både roligt och givande, särskilt om man tycker om att leka med barn och se dem utvecklas som individer. Det är dock inte så lätt alla gånger att veta vad man ska ta betalt för att passa någon annans barn, särskilt om man inte arbetar via en agentur. Det brukar dock finnas en koppling mellan den mängd erfarenhet som en nanny har av barnpassning och pris.

Faktorer som avgör barnpassning och pris

När man som barnpassare sätter sitt pris så kan det vara en bra idé att först vara säker på att man faktiskt besitter följande egenskaper, och också fundera på hur mycket erfarenhet man har samt hur bra man är på det:

  • Man har grundläggande kunskap om barn och barnsäkerhet
  • Man kan hjärt- och lungräddning
  • Man är bra på att passa tider

Man har grundläggande kunskap om barn

Som barnpassare bör man kunna de mest grundläggande sakerna när det gäller barn, så som att övervaka deras lek och säkerhet, förbereda måltider och snacks, hjälpa dem att hålla god hygien med tandborstning och toalettbesök, byta blöjor samt att organisera aktiviteter som är lämpliga för barnets ålder.

Man har gått en certifierad kurs i hjärt- och lungräddning

För att en förälder ska kunna vara lugn när man tar hand om deras barn och för att man överhuvudtaget ska kunna sätta ett pris på barnpassning, så måste man kunna ta hand om ett barn i en nödsituation. Att kunna göra hjärt- och lungräddning kan innebära en skillnad mellan liv och död. Att kunna göra det på vuxna är dock en annan sak och det är viktigt att man har lärt sig att anpassa hjärt- och lungräddning för just barn.

Man kan passa tider

Att kunna hålla tider är en avgörande faktor när det kommer till vilket jobb som helst, men särskilt när det kommer till barnpassning. Om man till exempel ska lämna eller hämta ett barn från skolan eller fritids så går det helt enkelt inte att komma för sent. Om man om och om igen blir försenad så finns det en risk att föräldrarna är är missnöjda med barnpassningen och priset kan gå ner.

Många föredrar gåvokort

Ett bra gåvokort kan många gånger vara en mer uppskattad gåva än andra slags presenter. Och det är inte bara mottagaren av kortet som uppskattar detta – det underlättar även för dig som skänker gåvan. För under året duggar ofta födelsedagar och andra festligheter tätt. Det kan göra det såväl svårt som mödosamt att hänga med med inköpen av presenter.

Vem som helst kan bli lite galen av att behöva spendera mycket tid i köpcentrum, gallerier och köer i butiken. Då har vi inte ens nämnt det faktum att det krävs tid och energi för att försöka hitta den perfekta presenten åt någon. Och då är det trots allt en gåva som du tror att den andra personen kommer tycka om – det finns inga som helst garantier för detta.

Den smått magiska lösningen på detta problem stavas gåvokort. Många svenskar använder sig av dessa kort för att förenkla sin tillvaro. Även mottagarna av kortet älskar generellt sett dessa gåvor precis lika mycket som avsändaren!

Därför är gåvokort den bästa presenten

Det finns många fördelar med att ge bort ett gåvokort som present. Den kanske enskilt främsta fördelen är det faktum att du slipper ge bort en oönskad gåva. Du har säkert själv varit med om att du någon gång har gett bort en grej som personen ifråga redan hade? Eller kanske fått se din gåva stöpas om och skänkas bort till någon annan person? Och då har vi inte ens nämnt alla de gåvor som samlar damm i någon garderob eller byts in i samband med mellandagarna!

Dessa är några av fördelarna med gåvokort jämfört med generiska presenter:

  • Gåvokort är är ofta mer eftertänksamma
  • De är mer praktiska för såväl avsändare som mottagare

Så tänk om innan du beslutar dig för att skänka en generisk present i form av en gammal tröja eller ett par sockar. Välj istället en gåva som låter mottagaren av denna välja ut en gåva som personen ifråga faktiskt vill ha. Genom att skänka ett gåvokort kan du träffa mitt i prick och ge bort en present som kommer att bli ihågkommen för alltid!

När du väljer företag för läxhjälp i matte…

I storstäderna finns flera olika företag att anlita för läxhjälp i matte – vilket ska väljas? Det finns några punkter som kan kontrolleras innan en bokning sker.

Läxhjälp i matte

Att jämföra inför läxhjälp i matte

  • Hur hög nivå kan de ge hjälp på?
    Alla läxhjälpsföretag bör klara av att ge hjälp med matte på högstadienivå samt Matte A på gymnasiet. Men sen blir det svårare… Det är inte alla som kan ge hjälp med Matte D. Om du tänkt läsa A-D kan det alltså vara smart att välja ett företag som kan ge hjälp hela vägen. Annars läser du A och B och behöver sedan byta.
  • Finns onlinelösning?
    Att kunna få hjälp med matten via Zoom, eller liknande tjänst, är extra flexibelt. Då kan du få läxhjälp oavsett var du är. Koppla upp dig hemma, hos en kompis eller på bussen…För vissa är detta ett perfekt komplement till hjälp på plats. För andra räcker onlinelösningen gott och väl. Även om du inte i dagsläget önskar läxhjälp online så kan det vara bra att tjänsten finns. Behovet kanske ändras över tid.
  • Pris
    Som med alla andra tjänster i samhället varierar även priset på hjälp i matte. Bland de företag som erbjuder hjälp i Stockholm ligger priset på ungefär 400 kr per timme. Att däremot fokusera på enbart priset kan bli dyrt i längden. Det handlar ju inte bara om priset per timme utan även hur många timmars hjälp som behöver bokas.
  • Vilka andra ämnen erbjuds?
    I likhet med att det är viktigt att kontrollera nivån på matte som kan erbjudas är det viktigt att se på vilka andra ämnen som det går att få läxhjälp i. Att ha samma person för läxläsningen skapar en viktig regelbundenhet.
  • Vilka krav ställer företaget på lärarna?
    Ett stort läxhjälpsföretag skriver att de enbart anlitar ”studenter från ledande universitet”. Det betyder att det enbart är personer som läser till lärare, vidareutbildar sig eller på annat sätt läser adekvat utbildning. För dem blir det ett sätt att både tjäna extra under studietiden och få omsätta teoretisk kunskap i praktiken.Detta medan det finns andra företag som inte har något specifikt utbildningskrav utan istället enbart ser på personlig lämplighet. Det ena behöver inte vara bättre än det andra – men att företag har ett kvalitetskrav kan skapa en extra trygghet.

Byta till säkerhetsdörr? Tänk då på det här

Många väljer att byta fån en vanlig dörr till en säkerhetsdörr för att minska risken att bli utsatt för inbrott. Idag är marknaden av säkerhetsdörrar stor och det finns många olika leverantörer. För den som planerar att byta är det viktigt att läsa på och jämföra men det finns även andra saker som är bra att tänka på.

Välj en certifierad säkerhetsdörr

Det första steget i jakten på en säkerhetsdörr till bostaden är att hitta en certifierad sådan. Hur vet man då vilka som är det? Det är ganska enkelt – leta efter märkningen SS EN – 1627. Det innebär att dörren är certifierad enligt Europa Standarden och har därmed genomgått flertalet tester.

Bevara stilen i ytterdörren

En annan viktig punkt för den som planerar att byta till säkerhetsdörr är att leta efter en som passar till byggnaden. Dom flesta säkerhetsdörrar är gjorda av stål, vilket kanske inte gör sig riktigt bra på till exempel en sekelskiftesvilla. Som tur är finns andra material att välja bland, där själva kärnan ändå är gjord av stål, för att inte göra avkall på säkerheten.

Andra exempel på material är:

  • Trä
  • Laminat

Förutom materialet finns flera saker man kan välja till för att få dörren att passa så bra som möjligt rent utseendemässigt. Om man specialbeställer en dörr kan man till exempel få klassiska speglar på den och sedan kan man i regel välja vilken färg man vill.

Viktigt med rätt isolering i säkerhetsdörr

En tredje punkt som är viktigt vid val av säkerhetsdörr är isoleringsförmågan. En bra utomhusdörr kan minska energiförbrukningen i huset och här är det U-värdet man ska kolla på. Ju lägre U-värde, desto bättre dörr kan man säga.

Det här valet är faktiskt en miljöfråga, eftersom lägre energiförbrukning är bra för miljön. Dessutom är det bra för plånboken, så även om det innebär en dyrare dörr så kommer man troligen få igen pengarna tack vare lägre uppvärmningskostnader.

Anlita hjälp med montering

Hos många leverantörer för säkerhetsdörrar ingår montering i priset, men inte hos alla. Har du köpt en säkerhetsdörr utan att montering ingår kan det vara klokt att anlita någon med rätt kunskaper på området, för att resultatet ska bli så bra som möjligt. Att montera en dörr tar ca 2 timmar så det behöver inte bli farligt dyrt.

Beställa pennor med tryck – Att tänka på

Det är egentligen ingen konst att beställa pennor med tryck till företaget eller föreningen. Det finns många företag som erbjuder detta, framför allt på nätet. Det är dock en anledning att lägga lite tid på valet, så att det blir så bra som möjligt både vad gäller kvalitet och pris, men också ur miljösynpunkt. Nedan följer några tips och råd till dig som ska beställa pennor med tryck.

Designa tryck

När man ska beställa pennor med tryck behöver man lägga ner lite förarbete. Även om själva beställningsprocessen ofta är väldigt enkel så blir resultatet ofta bättre om man lägger ner lite tid innan. En sak värt att lägga extra krut på är att designa och bestämma själva trycket.

Många väljer att trycka företagsloggan och kanske ett telefonnummer medan andra vill ha mer eller mindre information på pennorna. Tänk på att det är en reklamprodukt som kan ge bra marknadsföring – designa trycket med omsorg!

Andra saker att bestämma gällande trycket:

  • Tryckets storlek
  • Tryckets placering

Antal, typ av pennor, utseende

En annan sak som hör förarbetet till är att fundera och bestämma mer kring själva pennan. Ska det vara bläck, blyerts eller kanske båda? Ska pennorna vara svarta, vita eller färgglada? Det finns många pennor att välja bland, oavsett var man beställer, så fundera på om det kanske finns någon modell, färg eller något annat som kan spegla företaget eller föreningen lite extra.

Fundera också på hur många pennor som behöver beställas. 100, 500 eller 1000? Redan här kan man tänka på miljön genom att anpassa antalet. Alldeles för många gör ingen nytta men det är också dumt att beställa för lite, så att en ny beställning behöver göras inom en snar framtid.

Tänk på miljön när du ska beställa pennor med tryck

Det går alltså att tänka på miljön när man ska beställa pennor med tryck, redan när det gäller antal. Ett annat sätt att värna om miljön är att välja en leverantör som också gör det. Välj gärna en som använder sig av återvunnet eller på annat sätt miljövänligt material i pennorna.

Plast är planetens kanske största miljöbov och det finns många anledningar att undvika pennor som är gjorda av det. Tänk på att det finns minst lika bra pennor tillverkade av till exempel trä eller återvunnen papp!