Det är ingen hemlighet att så kallade influerare får en allt större makt tack vare dagens sociala medieplattformar. Ett företags varumärke kan stärkas genom att samarbeta med bloggare och andra inflytelserika personer med en viktig målgrupp. Men många företag blundar för den stora makt som en influencer faktiskt besitter. Genom att samarbeta med rätt sådan kan ditt företag öka sin försäljning och varumärkeskännedom. Detta på ett sätt som traditionella marknadsföringskanaler inte kan mäta sig med.
Därför bör ditt företag samarbeta med en influencer
Det finns många goda skäl för företag att samarbeta med en influencer. Dessa är några av fördelarna:
- Influencers har stenkoll på sin målgrupp. Få personer med ett starkt varumärke har lika bra koll på sin målgrupp som en influencer. Detta beror på att dessa människor ofta har spenderat åratal på att samla ihop ett engagerat och hängivet följe av likasinnade personer. Därför är dessa influerare en guldgruva av möjligheter för de företag som har varumärken som är relevanta för dem.
- De är kända för att vara autentiska. Ser man på saken från en utomståendes perspektiv framstår influerare ofta som vem som helst. Men faktum är att deras åsikter är väldigt viktiga för många människor. Än viktigare är att dessa åsikter inte är köpta utan extremt autentiska. Därför har en influencer ofta en större trovärdighet än ett företag som pushar för en viss produkt eller tjänst. Så om du säljer produkter eller tjänster och har konsumenter som din målgrupp kan du tjäna mycket på ett samarbete.
- De tar fram bra och kraftfullt innehåll. En annan aspekt där influerare utmärker sig gentemot andra varumärken är skapandet av innehåll. De har förmågan att kommunicera på ett ärligt sätt med sin målgrupp och ge målgruppen sitt unika perspektiv på saker och ting. Detta gäller även för de produkter som ett varumärke marknadsför. Därför bryr sig målgruppen om vad den inflytelserika personen säger om produkten och varumärket ifråga.
- Ett samarbete med en influencer är ofta kostnadseffektivt. Ytterligare en fördel med att samarbeta med influerare har med kostnaden att göra. Jämfört med traditionell marknadsföring är det ofta rena fyndet!