Medieträning och föreläsningar

Media är något som de flesta känner till – en viktig del av samhället idag, kanske alldeles särskilt viktigt för företag. Genom media bygger företaget kännedom och attityder i offentligheten. Som företag måste man därför ställa frågan hur viktigt det är att vara förberedd för medias intervjuer och frågor, och om medieträning är en viktig investering i verksamheten eller ej. Vad innebär detta för företag? Hur kan media lyfta eller sänka företaget? Eftersom svaren på dessa frågor inte är alldeles självklara är det högst relevant att investera i medieträning. Träningen innebär framförallt att förstå sig på hur man uttrycker sig klart, intressant och kortfattat. Det ger ett mervärde för alla involverade, och med rätt medieteknik ges företag nya möjligheter. Dessutom är medieträning otroligt roligt.

Poängen med medieträning

Medieträning är alltså viktigt framförallt då media dominerar marknaden, och i ett företag bör media därför vara av hög prioritet. Företag måste vara medvetna om hur de presenteras i media, eftersom det kommer ha stor inverkan på deras varumärke. Med andra ord är det alldeles avgörande för hur bra eller dåligt det går för olika företag. Medieträning ger den kunskap och de verktyg som krävs för att lyckas med att framställa företaget på ett bra sätt. Att vara med i media och intervjuer är återkommande för de flesta företag, så att utbilda de anställda inom detta bör ses som en investering. Fördelarna med medieträning är alltså:

  • Ökad medvetenhet om företagets presentation i media
  • Verktyg att nå ut med budskap
  • Förståelse för hur man bör bete sig i intervjuer

Medieträning av Pelle Thörnberg

Som nämnt är det viktigt att ha de verktyg som krävs för att göra bra ifrån sig vid kontakt med journalister, reportrar eller andra som alla är en del av media. I medieträning av Pelle Thörnberg lärs detta ut. Genom olika övningar lär sig deltagarna hur de ska bete sig i intervjuer, samt hur de bör framställa sig i medier. Efter utbildningen ska deltagarna uppleva att de inte längre är i underläge inför ett möte med journalist, eftersom att de nu är förberedda. Dessutom lär sig deltagarna hitta svar på de frågor som hur de vill att företaget ska bli sett och vad deras mål är. På detta sätt kan deltagarna nå ut med sitt budskap på ett bättre sätt, och se till att sticka ut i jämförelse med andra i medievärlden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.