En QR-kod är en fyrkantig, svart-vit symbol som du kan skanna med hjälp av en app i din smartphone. Genom att göra detta kan du till exempel få mer information om en viss produkt. QR-koder kan nämligen innehålla länkar, kuponger, information om evenemang och liknande. Informationen kan du alltså enkelt få åtkomst till genom att skanna en kod.
Alla QR-koder är förvisso inte formade som helt perfekta fyrkanter. De har istället ett svartvitt mönster som varierar en aning i sin utformning. Du kan ofta hitta dem på direktreklam, skyltar, reklamaffischer och andra marknadsföringsmaterial. Och genom att plocka fram din smartphone och skanna dessa koder med en särskild app kan du alltså ta del av kodens information. Fortsätt att läsa för att få reda på hur de fyrkantiga, digitala koderna skiljer sig åt från de traditionella streckkoder som du hittar i matvaruaffären!
QR-koder är inte samma sak som streckkoder
Till skillnad från vad många tror är QR-koder inte att förväxla med streckkoder. De fyrkantiga koderna skulle förvisso kunna ses som något av digitala streckkoder. Men de används alltså inte för att identifiera varor och hantera dessa i kassasystem eller dylikt.
I själva verket finns det vissa betydande skillnader mellan dessa bägge sorters koder. Detta gäller såväl deras egenskaper som hur de används. Detta är de tre viktigaste skillnaderna:
- QR-koder har en annan form än streckkoder. Streckkoder är i regel rektangulära och har även siffror som kan matas in manuellt. Men en QR-kod är fyrkantig och kan visa sin data antingen vertikalt eller horisontellt.
- En QR-kod kan innehålla mer data. Tack vare att en QR-kod har en fyrkantig form kan den innehålla betydligt mer data än en rektangulär streckkod. I själva verket kan de fyrkantiga koderna dölja flera hundratals gånger fler krypterade tecken än vad en streckkod kan göra.
- De bägge koderna innehåller olika sorters data. En annan viktig skillnad är hur QR-koder respektive streckkoder används. En streckkod innehåller viktig information om en produkt såsom dess pris och tillverkare. En QR-kod kan istället innehålla helt annan information, såsom platsdata för en butik eller en webbadress till en kampanjsida.