Det är inte bara bostäder som tjänar på att ha egna solpaneler. Det kan även vara lönsamt att ha paneler på busskurer för att därigenom göra dem självförsörjande på el. Detta är i alla fall något som testas i Barkabystaden i Stockholm av SL lokaltrafik.
Det finns flera fördelar med att använda solpaneler på busskurerna mot att använda traditionella lösningar. En av de stora fördelarna är att man inte behöver dra fram el till busskurerna. De kan därmed placeras var som helst utan att vara beroende av kommunikation med elnätet. I och med att solpaneler placeras på taket räcker den el som produceras gott och väl till den belysning som finns i kurerna.
I en intervju till Mitti.se (lokaltidning i Stockholm) säger miljö- och kollektivtrafikregionrådet att tekniken är framtiden och att solpaneler kommer att hittas i betydligt större utsträckning i kollektivtrafiken i framtiden.
Först ut var två busskurer på Stora Torget mitt i Barkaby. För att inte använda för stor mängd el finns det sensorer som känner av om det är människor i skyddet. Därmed tänds lamporna och släcks sedan en stund efter att inga människor längre finns där. Samtidigt kommer belysningen gå ner på halvstyrka under kvälls- och nattetid för att man ska se busskuren men utan att den för denna skull behöver lysas upp totalt.
Stora besparingar
Än så länge är solpaneler på busskurer enbart i ett experimentstadie men kanske får vi se solpaneler på alla busskurer i Stockholm inom några år. Den stora ekonomiska besparingen kan mycket väl ligga till grund för beslut om implementering i större skala.
Den totala kostnaden att bygga en busskur med solpanel är ungefär lika stor som att bygga utan. Att installera solpanelen är alltså en mindre kostnad om man ser på helheten. Däremot blir det mer flexibelt när inte elen behöver dras dit vilket även skapar en besparing på ungefär 150 000 kr per busskur.
På lång sikt är det däremot den minskade elförbrukningen som kommer att skapa de största besparingarna. Detta genom att man räknar med en besparing på 12 000 kr per år genom att kuren är självförsörjande mot om elen hade behövt betalas för belysningen.
Källa: ”Barkabystaden först med socellsdrivna busskurer”