Den som har en hemsida vill ofta att besökarna ska stanna så länge som möjligt. Med god webbutveckling kan man se till att så att besökarna får en god upplevelse och att hemsidan bättre kan fylla sitt syfte.
Så vad är det egentligen man kan göra med sin webbutveckling för att besökarna ska stanna längre? Vad som är relevant för dig att göra beror givetvis på vad som redan finns där. En webbyrå kan hjälpa dig att analysera trafiken och hemsidan för att ta fram förslag på relevanta åtgärder. I den här texten talar vi om generella faktorer som kan påverka hur god användarupplevelsen blir.
Teknisk webbutveckling – Sidans laddtid och serverns svarstid
Det är framförallt två saker som påverkar tiden det tar att komma in och se materialet på en sida.
- Sidans laddtid
- Serverns svarstid
Vad gäller laddtiden är en enkel ”tidssparande” åtgärd för många att komprimera bilderna. Det här gäller kanske speciellt de mer modernt utformade hemsidorna, där det är vanligt med stora bilder. Visst vill man helst inte kompromissa med bildkvalitet – men det är en kompromiss som de flesta inom webbutveckling måste göra. Exempel på andra åtgärder är lazy loading och cache.
Svarstiden från servern handlar precis om just det – hur lång tid det tar för servern att svara på besökarens begäran. Har man ett billigt webbhotell, som kanske inte har de snabbaste servrarna, finns en risk att det här tar flera sekunder. En lösning på det skulle kunna vara att använda ett CDN (Content Delivery Network). Det finns prisvärda (till och med gratis) lösningar på detta som är relativt enkla att implementera – i synnerhet för den med goda kunskaper inom webbutveckling.
Vad leder besökarna in på hemsidan?
Säg att du får lejonparten av din trafik från ett givet sökord på Google. Har du dålig ”dwell-time” på sidan är det en bra idé att analysera hur väl du möter förväntningarna på det som användaren söker efter.
Ponera att du har en meta-title som säger ”pennor bäst i test 2021” – men bara har ett test från 2020 kvar på hemsidan. Sannolikt kommer användaren att gå tillbaka till sökresultaten ganska snabbt. Det här har förvisso inte så mycket med er tekniska webbutveckling att göra – men är definitivt något som de flesta webbyråer skulle kunna hjälpa till med.