Vanliga frågor om stambyte i lägenhet

Ett stambyte i lägenhet kan verka besvärligt och till viss del är det också det. Inför ett stundade stambyte väcks ofta många frågor hos dom boende i fastigheten, så som om man kommer kunna bo kvar och hur långt tid det kommer att ta. Nedan besvaras några vanliga frågor som ofta ställs i samband med stambyte i lägenhet.

Kan man bo kvar under ett stambyte i lägenhet?

I dom flesta fall kan bo man kvar i sin lägenhet under tiden som stambytet genomförs men ofta rekommenderas man inte att göra det. Finns till exempel möjlighet att bo hos en vän eller släkting kan det vara att föredra.

Den som väljer att bo kvar får dock räkna med att det blir obekvämt under en tid, med både damm, oväsen och hantverkare som kommer vistas i boendet. Ha även i åtanke att vatten och avlopp kommer att vara avstängda under en period.

Hur lång tid tar ett stambyte?

Exakt hur lång tid det tar att genomföra ett stambyte i lägenhet är svårt att säga. Varje byte är unikt men generellt får man räkna med att det kommer ta uppemot 10 veckor totalt, med rivning av tätskikt, själva stambytet samt uppbyggnad och återställning av badrum/kök och eventuellt andra utrymmen. Man kan dock påverkas av oväsen och annat under stambytet i hela fastigheten, som i sin tur troligen kommer ta flera månader.

Behöver man själv förbereda på något sätt innan stambytet sätter igång?

Det kan vara bra att röja undan innan stambytet påbörjas, eftersom det kan bli rörigt och dammigt i lägenheten under tiden. Se till att ha så fritt som möjligt där du vet att hantverkarna behöver vistas och röra sig och förvara sådant du är rädd om någon annanstans.

Behöver man betala något själv vid stambyte i lägenhet?

Själva arbetet betalar man inte för ur egen plånbok, utan det är föreningen eller fastighetsägaren som står för kostnaderna. Om man däremot vill göra egna val vad gäller inredning vid återställningen behöver man bekosta sådant själv.

Några exempel på när man kan behöva skjuta till pengar ur egen ficka:

  • Man vill ha ett annat kakel/matta
  • Man vill ha annan inredning, ex speglar eller kommoder
  • Man vill ha en duschkabin istället för badkar

Föreningen eller fastighetsägaren erbjuder generellt ett standardutförande vid återställningen. Kort och gott kan man säga att allt utöver det får man betala för själv.

Medieträning och föreläsningar

Media är något som de flesta känner till – en viktig del av samhället idag, kanske alldeles särskilt viktigt för företag. Genom media bygger företaget kännedom och attityder i offentligheten. Som företag måste man därför ställa frågan hur viktigt det är att vara förberedd för medias intervjuer och frågor, och om medieträning är en viktig investering i verksamheten eller ej. Vad innebär detta för företag? Hur kan media lyfta eller sänka företaget? Eftersom svaren på dessa frågor inte är alldeles självklara är det högst relevant att investera i medieträning. Träningen innebär framförallt att förstå sig på hur man uttrycker sig klart, intressant och kortfattat. Det ger ett mervärde för alla involverade, och med rätt medieteknik ges företag nya möjligheter. Dessutom är medieträning otroligt roligt.

Poängen med medieträning

Medieträning är alltså viktigt framförallt då media dominerar marknaden, och i ett företag bör media därför vara av hög prioritet. Företag måste vara medvetna om hur de presenteras i media, eftersom det kommer ha stor inverkan på deras varumärke. Med andra ord är det alldeles avgörande för hur bra eller dåligt det går för olika företag. Medieträning ger den kunskap och de verktyg som krävs för att lyckas med att framställa företaget på ett bra sätt. Att vara med i media och intervjuer är återkommande för de flesta företag, så att utbilda de anställda inom detta bör ses som en investering. Fördelarna med medieträning är alltså:

  • Ökad medvetenhet om företagets presentation i media
  • Verktyg att nå ut med budskap
  • Förståelse för hur man bör bete sig i intervjuer

Medieträning av Pelle Thörnberg

Som nämnt är det viktigt att ha de verktyg som krävs för att göra bra ifrån sig vid kontakt med journalister, reportrar eller andra som alla är en del av media. I medieträning av Pelle Thörnberg lärs detta ut. Genom olika övningar lär sig deltagarna hur de ska bete sig i intervjuer, samt hur de bör framställa sig i medier. Efter utbildningen ska deltagarna uppleva att de inte längre är i underläge inför ett möte med journalist, eftersom att de nu är förberedda. Dessutom lär sig deltagarna hitta svar på de frågor som hur de vill att företaget ska bli sett och vad deras mål är. På detta sätt kan deltagarna nå ut med sitt budskap på ett bättre sätt, och se till att sticka ut i jämförelse med andra i medievärlden.

Vad kostar Barnpassning i Stockholm?

Att jobba som barnpassare kan vara både roligt och givande, särskilt om man tycker om att leka med barn och se dem utvecklas som individer. Det är dock inte så lätt alla gånger att veta vad man ska ta betalt för att passa någon annans barn, särskilt om man inte arbetar via en agentur. Det brukar dock finnas en koppling mellan den mängd erfarenhet som en nanny har av barnpassning och pris.

Faktorer som avgör barnpassning och pris

När man som barnpassare sätter sitt pris så kan det vara en bra idé att först vara säker på att man faktiskt besitter följande egenskaper, och också fundera på hur mycket erfarenhet man har samt hur bra man är på det:

  • Man har grundläggande kunskap om barn och barnsäkerhet
  • Man kan hjärt- och lungräddning
  • Man är bra på att passa tider

Man har grundläggande kunskap om barn

Som barnpassare bör man kunna de mest grundläggande sakerna när det gäller barn, så som att övervaka deras lek och säkerhet, förbereda måltider och snacks, hjälpa dem att hålla god hygien med tandborstning och toalettbesök, byta blöjor samt att organisera aktiviteter som är lämpliga för barnets ålder.

Man har gått en certifierad kurs i hjärt- och lungräddning

För att en förälder ska kunna vara lugn när man tar hand om deras barn och för att man överhuvudtaget ska kunna sätta ett pris på barnpassning, så måste man kunna ta hand om ett barn i en nödsituation. Att kunna göra hjärt- och lungräddning kan innebära en skillnad mellan liv och död. Att kunna göra det på vuxna är dock en annan sak och det är viktigt att man har lärt sig att anpassa hjärt- och lungräddning för just barn.

Man kan passa tider

Att kunna hålla tider är en avgörande faktor när det kommer till vilket jobb som helst, men särskilt när det kommer till barnpassning. Om man till exempel ska lämna eller hämta ett barn från skolan eller fritids så går det helt enkelt inte att komma för sent. Om man om och om igen blir försenad så finns det en risk att föräldrarna är är missnöjda med barnpassningen och priset kan gå ner.

Många föredrar gåvokort

Ett bra gåvokort kan många gånger vara en mer uppskattad gåva än andra slags presenter. Och det är inte bara mottagaren av kortet som uppskattar detta – det underlättar även för dig som skänker gåvan. För under året duggar ofta födelsedagar och andra festligheter tätt. Det kan göra det såväl svårt som mödosamt att hänga med med inköpen av presenter.

Vem som helst kan bli lite galen av att behöva spendera mycket tid i köpcentrum, gallerier och köer i butiken. Då har vi inte ens nämnt det faktum att det krävs tid och energi för att försöka hitta den perfekta presenten åt någon. Och då är det trots allt en gåva som du tror att den andra personen kommer tycka om – det finns inga som helst garantier för detta.

Den smått magiska lösningen på detta problem stavas gåvokort. Många svenskar använder sig av dessa kort för att förenkla sin tillvaro. Även mottagarna av kortet älskar generellt sett dessa gåvor precis lika mycket som avsändaren!

Därför är gåvokort den bästa presenten

Det finns många fördelar med att ge bort ett gåvokort som present. Den kanske enskilt främsta fördelen är det faktum att du slipper ge bort en oönskad gåva. Du har säkert själv varit med om att du någon gång har gett bort en grej som personen ifråga redan hade? Eller kanske fått se din gåva stöpas om och skänkas bort till någon annan person? Och då har vi inte ens nämnt alla de gåvor som samlar damm i någon garderob eller byts in i samband med mellandagarna!

Dessa är några av fördelarna med gåvokort jämfört med generiska presenter:

  • Gåvokort är är ofta mer eftertänksamma
  • De är mer praktiska för såväl avsändare som mottagare

Så tänk om innan du beslutar dig för att skänka en generisk present i form av en gammal tröja eller ett par sockar. Välj istället en gåva som låter mottagaren av denna välja ut en gåva som personen ifråga faktiskt vill ha. Genom att skänka ett gåvokort kan du träffa mitt i prick och ge bort en present som kommer att bli ihågkommen för alltid!

När du väljer företag för läxhjälp i matte…

I storstäderna finns flera olika företag att anlita för läxhjälp i matte – vilket ska väljas? Det finns några punkter som kan kontrolleras innan en bokning sker.

Läxhjälp i matte

Att jämföra inför läxhjälp i matte

  • Hur hög nivå kan de ge hjälp på?
    Alla läxhjälpsföretag bör klara av att ge hjälp med matte på högstadienivå samt Matte A på gymnasiet. Men sen blir det svårare… Det är inte alla som kan ge hjälp med Matte D. Om du tänkt läsa A-D kan det alltså vara smart att välja ett företag som kan ge hjälp hela vägen. Annars läser du A och B och behöver sedan byta.
  • Finns onlinelösning?
    Att kunna få hjälp med matten via Zoom, eller liknande tjänst, är extra flexibelt. Då kan du få läxhjälp oavsett var du är. Koppla upp dig hemma, hos en kompis eller på bussen…För vissa är detta ett perfekt komplement till hjälp på plats. För andra räcker onlinelösningen gott och väl. Även om du inte i dagsläget önskar läxhjälp online så kan det vara bra att tjänsten finns. Behovet kanske ändras över tid.
  • Pris
    Som med alla andra tjänster i samhället varierar även priset på hjälp i matte. Bland de företag som erbjuder hjälp i Stockholm ligger priset på ungefär 400 kr per timme. Att däremot fokusera på enbart priset kan bli dyrt i längden. Det handlar ju inte bara om priset per timme utan även hur många timmars hjälp som behöver bokas.
  • Vilka andra ämnen erbjuds?
    I likhet med att det är viktigt att kontrollera nivån på matte som kan erbjudas är det viktigt att se på vilka andra ämnen som det går att få läxhjälp i. Att ha samma person för läxläsningen skapar en viktig regelbundenhet.
  • Vilka krav ställer företaget på lärarna?
    Ett stort läxhjälpsföretag skriver att de enbart anlitar ”studenter från ledande universitet”. Det betyder att det enbart är personer som läser till lärare, vidareutbildar sig eller på annat sätt läser adekvat utbildning. För dem blir det ett sätt att både tjäna extra under studietiden och få omsätta teoretisk kunskap i praktiken.Detta medan det finns andra företag som inte har något specifikt utbildningskrav utan istället enbart ser på personlig lämplighet. Det ena behöver inte vara bättre än det andra – men att företag har ett kvalitetskrav kan skapa en extra trygghet.

Byta till säkerhetsdörr? Tänk då på det här

Många väljer att byta fån en vanlig dörr till en säkerhetsdörr för att minska risken att bli utsatt för inbrott. Idag är marknaden av säkerhetsdörrar stor och det finns många olika leverantörer. För den som planerar att byta är det viktigt att läsa på och jämföra men det finns även andra saker som är bra att tänka på.

Välj en certifierad säkerhetsdörr

Det första steget i jakten på en säkerhetsdörr till bostaden är att hitta en certifierad sådan. Hur vet man då vilka som är det? Det är ganska enkelt – leta efter märkningen SS EN – 1627. Det innebär att dörren är certifierad enligt Europa Standarden och har därmed genomgått flertalet tester.

Bevara stilen i ytterdörren

En annan viktig punkt för den som planerar att byta till säkerhetsdörr är att leta efter en som passar till byggnaden. Dom flesta säkerhetsdörrar är gjorda av stål, vilket kanske inte gör sig riktigt bra på till exempel en sekelskiftesvilla. Som tur är finns andra material att välja bland, där själva kärnan ändå är gjord av stål, för att inte göra avkall på säkerheten.

Andra exempel på material är:

  • Trä
  • Laminat

Förutom materialet finns flera saker man kan välja till för att få dörren att passa så bra som möjligt rent utseendemässigt. Om man specialbeställer en dörr kan man till exempel få klassiska speglar på den och sedan kan man i regel välja vilken färg man vill.

Viktigt med rätt isolering i säkerhetsdörr

En tredje punkt som är viktigt vid val av säkerhetsdörr är isoleringsförmågan. En bra utomhusdörr kan minska energiförbrukningen i huset och här är det U-värdet man ska kolla på. Ju lägre U-värde, desto bättre dörr kan man säga.

Det här valet är faktiskt en miljöfråga, eftersom lägre energiförbrukning är bra för miljön. Dessutom är det bra för plånboken, så även om det innebär en dyrare dörr så kommer man troligen få igen pengarna tack vare lägre uppvärmningskostnader.

Anlita hjälp med montering

Hos många leverantörer för säkerhetsdörrar ingår montering i priset, men inte hos alla. Har du köpt en säkerhetsdörr utan att montering ingår kan det vara klokt att anlita någon med rätt kunskaper på området, för att resultatet ska bli så bra som möjligt. Att montera en dörr tar ca 2 timmar så det behöver inte bli farligt dyrt.

Beställa pennor med tryck – Att tänka på

Det är egentligen ingen konst att beställa pennor med tryck till företaget eller föreningen. Det finns många företag som erbjuder detta, framför allt på nätet. Det är dock en anledning att lägga lite tid på valet, så att det blir så bra som möjligt både vad gäller kvalitet och pris, men också ur miljösynpunkt. Nedan följer några tips och råd till dig som ska beställa pennor med tryck.

Designa tryck

När man ska beställa pennor med tryck behöver man lägga ner lite förarbete. Även om själva beställningsprocessen ofta är väldigt enkel så blir resultatet ofta bättre om man lägger ner lite tid innan. En sak värt att lägga extra krut på är att designa och bestämma själva trycket.

Många väljer att trycka företagsloggan och kanske ett telefonnummer medan andra vill ha mer eller mindre information på pennorna. Tänk på att det är en reklamprodukt som kan ge bra marknadsföring – designa trycket med omsorg!

Andra saker att bestämma gällande trycket:

  • Tryckets storlek
  • Tryckets placering

Antal, typ av pennor, utseende

En annan sak som hör förarbetet till är att fundera och bestämma mer kring själva pennan. Ska det vara bläck, blyerts eller kanske båda? Ska pennorna vara svarta, vita eller färgglada? Det finns många pennor att välja bland, oavsett var man beställer, så fundera på om det kanske finns någon modell, färg eller något annat som kan spegla företaget eller föreningen lite extra.

Fundera också på hur många pennor som behöver beställas. 100, 500 eller 1000? Redan här kan man tänka på miljön genom att anpassa antalet. Alldeles för många gör ingen nytta men det är också dumt att beställa för lite, så att en ny beställning behöver göras inom en snar framtid.

Tänk på miljön när du ska beställa pennor med tryck

Det går alltså att tänka på miljön när man ska beställa pennor med tryck, redan när det gäller antal. Ett annat sätt att värna om miljön är att välja en leverantör som också gör det. Välj gärna en som använder sig av återvunnet eller på annat sätt miljövänligt material i pennorna.

Plast är planetens kanske största miljöbov och det finns många anledningar att undvika pennor som är gjorda av det. Tänk på att det finns minst lika bra pennor tillverkade av till exempel trä eller återvunnen papp!

Boka HLR utbildning på plats – hos ditt företag i Stockholm

Boka HLR utbildning på plats - hos ditt företag i Stockholm

En HLR utbildning kan antingen genomföras i grupp hos ett utbildningsföretag eller ute hos ett företags egna lokaler. Nästan alla företag som erbjuder HLR utbildningar i Stockholm genomför företagsplacerad utbildning – vilket har flera fördelar.

Fördelar att med att ha utbildning på plats

Tar mindre tid

Kostnaden för att gå HLR utbildning är inte enbart avgiften till de som håller i utbildningen. Det kan även innebära minskad produktion. Det finns därmed en fördel att minska tiden som de anställda behöver lämna sina arbetsuppgifter. Bara att ta sig in till centrala Stockholm och tillbaka kan ta över en timme. Att gå till närliggande rum i företagets lokaler tar 2 minuter…

Trygghet där det behövs

Många företag har hjärtstartare i lokalerna. När utbildningen sker på HLR kan även utbildning ske på dessa hjärtstartare. Därmed tränar personalen inte bara på hur de fungerar utan även på att komma ihåg var de finns.

Att träna på plats innebär att trygghet skapas där det som mest behövs. Genom att skapa ett fiktivt scenario på plats kan allt från utrymningsvägar, larmfunktioner och hjärtstartare testas.

Exempel på HLR utbildning i Stockholm

  • HLR Vuxen Grund

Den grundläggande utbildning som ”alla” borde gå. Här lär sig deltagarna att känna puls och andning, hur hjälp bör påkallas och hur andningshjälp och hjärtkompressioner sker.

Det finns en stor fördel att gå kursen med ett par års mellanrum för att hela tiden ha uppdaterad kunskap och trygghet i att man kan hantera en krissituation.

  • HLR Vuxen Utökad

För fördjupad kunskap inom livräddande insatser och med fokus på hur två personer tillsammans kan genomföra HLR.

  • HLR Förskola

Utbildning som främst vänder sig till dig som jobbar på förskola eller i barngrupp med småbarn. Orsaken att denna HLR utbildning skiljer sig mot de ovan är att HLR sker annorlunda på de allra minsta barnen.

(Detta är de tre vanligaste utbildningarna, vilka hittas hos samtliga utbildningsföretag i Stockholm)

Kom ihåg att de anställda även bör ha grundläggande kunskap i Första Hjälpen. Även denna utbildning kan genomföras på plats på företaget. Detta med samma fördelar som att välja andra utbildningar på plats. Det är även möjligt att boka test av brandlarm och andra säkerhetsfunktioner för att tryggheten ska öka.

Vad är skillnaden mellan plan-, sektions och konstruktionsritningar?

Vad är skillnaden mellan plan-, sektions och konstruktionsritningar?

Vid byggnationer som kräver bygglov krävs vissa ritningar som gör det möjligt för handläggarna att avgöra om bygglovet kan beviljas eller inte. I vissa fall räcker det med en fasadritning medan det i andra fall krävs konstruktionsritningar. Vad är det för skillnad på dessa olika ritningar?

Fasadritning

En ritning som enbart har fokus på fastighetens fasad och hur den ändras vid tillbyggnad eller ombyggnad. Ska exempelvis en altan med tak byggas kan det vara en fasadritning som krävs för att bygglovet ska kunna godkännas.

Det är en relativt lätt ritning att skapa på egen hand och få väljer att anlita en arkitekt för dessa enklare ritningar. Utöver att ritningen visar fasaden ska det även framgå material och mått på tillbyggnationen. Dessutom kulör. Som ett tillägg till fasadritningen kan det alltså förekomma en kortare beskrivning i löptext.

Konstruktionsritningar

Konstruktionsritningar används vid större konstruktioner och är betydligt mer detaljerade än exempelvis fasadritningar. Ritningarna skapas av en byggnadskonstruktör. Det finns inget krav på att en byggnadskonstruktör upprättar dessa men på grund av dess komplexitet är det ytterst få privatpersoner som klarar av detta.

Konstruktionsritningar visar inte enbart hur byggnationen kommer att se ut utan även vilket material som ska användas, dimensioner på allt byggnadsmaterial samt exakt vilka skruvar som kommer att användas. Genom att granska konstruktionsritningar kan därmed kommunen avgöra om byggnationen uppfyller byggnadstekniska krav gällande bland annat säkerhet. Ritningar kan skapas för att:

  • Kan krävas för bygglov vid större byggnationer
  • Visar byggbolagen exakt hur byggnationen ska ske
  • Visar att säkerhetskrav och byggnadstekniska krav är uppfyllda
  • Kan användas som underlag vid offerter från byggföretag

Nybyggnadskarta

En nybyggnadskarta är en ritning som visar fastigheten uppifrån. I likhet med hur en fastighet är utmärkt på en karta, med en rektangel, visas huset på en nybyggnadskarta på likande sätt. Därmed visas var fastigheten kommer att stå i förhållande till andra byggnader, miljön, vägar m.m. Den visar däremot inget om fastighetens utseende, utöver form.

Vad är fackmannamässiga ritningar?

När kommunen efterfrågar ritningar krävs det att dessa är ”fackmannamässiga”. Det betyder exempelvis att de ska vara skalenliga, vara uppritat på blankt papper, tydligt visa konstruktionen utifrån vilken ritning det gäller samt vara svartvita.

Det bästa är att be om instruktionen från kommunen utifrån de ritningar som krävs vid det specifika byggprojektet. Då blir det även lättare att avgöra om de kan skapas på egen hand eller om en byggnadskonsult bör anlitas.

Nätbutik med FedEx WooCommerce

FedEx är ett av de största logistikföretagen i USA. Många svenska företag använder även detta logistikföretag för försändelser. De som driver E-handel och använder sig av WooCommerce kan då implementera FedEx WooCommerce och på detta sätt få enklare hantering av logistikordrarna.

FedEx WooCommerce

FedEx Woocommerce är ett plugin som kan laddas hem direkt från ”Plugin” i en WP-installation. Det är även godkänt och granskat av WordPress.org vilket betyder att det är säkerhetskontrollerat gällande exempelvis kompatibilitet. Så här installeras det:

  • Ladda hem och installera deras plugin
  • Ange användarinformation och lösenord
  • Ange API-nyckel

När all koppling är klar väljs sedan om alla ordrar automatiskt ska synkroniseras eller om detta ska ske manuellt. Informationen går bara ”en väg” och kan alltså aldrig gå från ditt konto hos Unifaun till WooCommerce utan enbart åt andra hållet. All data finns därmed tillgänglig och genom att logga in kan sedan samtlig information skrivas ut. En annan väg är att gå in i FedEx WooCommerce och där komma åt utskriftsdialogen.

Fördelar

För företag som idag lägger tid på manuell hantering av fraktsedlar till FedEx finns mycket tid att spara på att installera FedEx WooCommerce. Med detta plugin skapas nämligen alla fraktsedlar automatiskt utifrån den information som kunden lämnar på hemsidan. Detta med allt från kundens namn och adress till vilka produkter som ska ingå i försändelsen.

Det blir därmed en kostnadsbesparing utifrån att mindre tid behöver läggas på denna del av administrationen. Informationen som detta plugin samlas skickas till Unifaun Online där allt kan hanteras. En fördel blir därmed att flera olika transportörer kan integreras över tid och företaget har alla transportörer ”under samma tak”.

Nackdelar

Som med alla effektiviseringar så behöver tidsbesparingen ställas mot den ekonomiska kostnaden. Det finns både tekniska krav och krav på vilka tjänster som måste finnas hos Unifaun.

  • E-handel med WooCommerce
  • PHP som är 5.6 eller därefter. Hör med ditt webbhotell om du är osäker
  • Konto hos Unifaun
  • Orderkoppling samt XML-postning i kontot

Det innebär att vissa tilläggstjänster först behöver tecknas hos Unifaun. Ett exempel är just orderkoppling. Orderkoppling (kallas även för XML-postning) är en av de många tilläggstjänster som kan tecknas för att underlätta orderhanteringen via ett API. Det är sedan med hjälp av API som informationen automatiskt kan hämtas. Denna tjänst kostar 200 kr per månad.